امیر مطلوبی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این سه اثر تاریخی شامل «چهارطاقی» روستای چهار طاق، «حمام قدیمی قره بلاغ » و «پل تاریخی فتحعلی خان افشار» ( پل شریف آباد ) است که در هفته جاری در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.
وی با بیان اینکه آذربابجان غربی دارای یکهزار و 700 اثر تاریخی ثبت شده ملی است، اظهار داشت: تکاب با 170 اثر تاریخی و طبیعی ثبت شده جزو سه شهر اول استان در زمینه تعداد آثار تاریخی است.
وی با اشاره به ثبت جهانی مجموعه تخت سلیمان تکاب در سال 1382 بیان کرد: از مجموع کل آثار ملی این شهرستان پنج اثر مربوط به آثار ملی ثبت شده طبیعی از جمله کوه میان تهی زندان سلیمان، زندان برنجه، چمن متحرک، زندان نبی کندی و دیواره اژدهای سلیمان است.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تکاب ادامه داد: تپه «تخ تخ »با نام محلی «بیوک تپه» در حاشیه شهر تکاب با قدمت بیش از پنج هزار سال قدیمی ترین اثر تاریخی تکاب است که قدمت آن به هزاره سوم قبل از میلاد بر می گردد.
مطلوبی با تشریح قدمت سه اثر تاریخی ثبت ملی شده در این شهرستان اضافه کرد: چهار طاقی تکاب واقع در روستای چهار طاق، آتشکده ای کوچک مربوط به دوره ساسانی بوده که در 36 کیلومتری مرکز شهر واقع شده است.
وی ادامه داد: حمام تاریخی روستای «قره بلاغ » نیز از جمله حمام های قدیمی تکاب است که قدمت آن به اواخر دوره قاجار می رسد و توسط بیوک خان میرپنج احداث شده است.
مطلوبی اظهار داشت: پل تاریخی «شریف آباد» نیز از جمله پل های قدیمی واقع در شهر تکاب است که در سال 1337 به دستور فتحعلی خان افشار در این منطقه ساخته شده است.
به گزارش ایرنا، مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان با دریاچه ای اسرار آمیز در وسط بقایای تاریخی در 45 کیلومتری شمال شرقی شهرستان تکاب در جنوب آذربایجان غربی واقع شده و در سال 1382 به عنوان چهارمین اثر ملی کشور در فهرست آثار جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسید.
به عقیده باستان شناسان، محوطه تاریخی تخت سلیمان قبل از اسلام آتشکده زرتشتیان و یکی از سه آتشکده مهم ساسانیان بوده و در دوره پس از اسلام به عنوان تفرجگاه و کاخ تابستانی ایلخانان مورد استفاده قرار گرفته است.
اکنون نمونه آثار و بقایای کاخ های ایلخانی تنها در مجموعه تخت سلیمان تکاب به چشم می خورد.
شهرستان تکاب با 80 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است و یکی از مناطق تاریخی و قطب های گردشگری غرب کشور به شمار می رود.
7514/6185/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.