رسول خضری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سفر رییس جمهوری به عراق پس از سفر هیات های ایرانی در سال جاری به این کشور انجام شد و محور بیشتر آنها سیاسی و اقتصادی بود.
خضری با اشاره به سفر دو هیات بلند پایه در بهار و زمستان سال جاری به کشور عراق، گفت: با سفر وزیران سیاسی و اقتصادی ایران به کشور عراق، مسیر توسعه روابط هموار شد و سفر دکتر روحانی برای تکمیل این فرآیند و عملیاتی شدن تصمیم ها و تفاهم نامه های بین دو کشور انجام گرفت.
خضری افزود: کشور عراق به واسطه مرزهای طولانی که با ایران دارد، دارای اهمیت استراتژیکی خاصی برای ایران است و اشتراکات فرهنگی و دینی بین مردم دو طرف مرز موجب تحکیم روابط شده است.
وی بیان کرد: در شرایط کنونی عراق به عنوان یک کشور دوست می تواند در دور زدن تحریم های یکجانبه آمریکا نقش مهمی ایفا کند و در این راستا در 22 محور توافق بین دو کشور حاصل شد که با توجه به کارشکنی های احتمالی آمریکا برای حذف این توافقنامه ها جزئیات بیشتر آنها رسانه ای نشده است.
نماینده پیرانشهر و سردشت با اشاره به اهمیت مرزهای غربی کشور در توسعه روابط با کشور عراق افزود: مرزهای غربی کشور از جمله مرزهای تمرچین پیرانشهر و کیله سردشت در آذربایجان غربی اهمیت ویژه ای در زمینه گسترش روابط خواهد داشت و هم اکنون نیز بخش اعظم صادرات ایران به کشور عراق بوِیژه اقلیم کردستان در شمال این کشور از طریق این دو مرز انجام می شود و فعالیت شبانه روزی این مرزها امکان ایجاد رقابت تجار ایرانی با تجار و شرکت های ترکیه و کشورهای دیگر را امکان پذیر کرده است.
خضری ادامه داد: همانطور که در سفرهای گذشته هیات های ایرانی بر ایجاد شهرک های صنعتی مشترک در مرزهای دو کشور تاکید شده بود، در سفر دکتر روحانی نیز احداث این شهرک ها مورد توافق طرفین قرار گرفت که عملیاتی شدن آنها می تواند تاثیر چشمگیری را در وضعیت اقتصادی و معیشتی مرزنشینان در استان های مرزی داشته باشد.
خضری با اشاره به اشتراکات فرهنگی و دینی بین مردم دو کشور ادامه داد: با توجه به اشتراکات بین مردم دو کشور در مرزها می توان از ظرفیت گردشگری نیز استفاده کرد به طوری که هم اکنون سه میلیون عراقی در سال به عنوان زائر و گردشگر به ایران مسافرت می کنند.
خضری ادامه داد: با توجه به توافق طرفین مبنی بر حذف روادید از 12 فروردین سال آینده بین دو کشور، می توان انتظار داشت شمار گردشگران به مراتب افزایش پیدا کند و این امر می تواند در شرایط کنونی ارزآوری خوبی را برای کشورمان داشته باشد و با سرمایه گذاری در صنعت گردشگری بویژه در مرزها که ظرفیت بسیار مناسبی نیز دارد، می توان بخشی از مشکلات اقتصادی و اشتغال را رفع کرد.
نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس افزود: در مرزهای تمرچین پیرانشهر و کیله سردشت ظرفیت های عظیمی برای دور زدن تحریم ها وجود دارد و دولت در صورت توجه به این مرزها و فعال سازی مجدد بازارچه های مرزی و معابر کوله بری می تواند بخشی از تحریم های یکجانبه غرب را خنثی کند.
وی افزود: در سال جاری شورای نگهبان ایرادهایی به طرح مجلس مبنی بر احداث مناطق ویژه اقتصادی در چندین شهر آذربایجان غربی وارد دانست که رفع این ایرادها در فروردین سال آینده در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت و با نهایی شدن آن جهش بزرگی در استان روی می دهد و می تواند موجب افزایش روابط اقتصادی استان های مرزی با کشور عراق شود.
به گزارش ایرنا سفر سه روزه دکتر روحانی در هفته گذشته از اهمیت ویژه ای در سطح منطقه برخوردار بود و با تصمیم ها و تفاهم های انجام گرفته بین دو کشور می توان شاهد گسترش روابط بین تهران و بغداد بود؛ بدون شک این روابط می تواند در پیشرفت و آبادانی استان های مرزی از جمله آذربایجان غربی نقش داشته باشد.
9915/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.