کاوه حیاک روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تداوم تخصیص بودجه های ملی و استانی در راستای برگزاری منظم آن، اقدام برای ثبت جهانی این اثر و تلاش برای ثبت ملی و جهانی آثار هنرمندان و اساتیدی همچون «قاله مره» در بخش شمشال و استاد خضر قادری مشهور به «خله ده رزی» در بیت و حیران به عنوان آثار معنوی از جمله مزایای ثبت این جشنواره است.
وی اظهار داشت: این جشنواره با هدف تقویت و گسترش فرهنگ غنی موسیقی بومی و فولکلور نواحی مختلف ایران اسلامی، شناسایی و حمایت از استعدادهای جوان موسیقی بومی و محلی، ایجاد فضای رقابتی سالم، تزریق شور و نشاط، تولید آثار فاخر، توجه به ارتقای تدریجی و هرچه بهتر سطح هنر بیت و حیران و موسیقی محلی و جلوگیری از فراموشی و نابودی هنرهای اصیل ملی تدارک دیده شده است.
به گزارش ایرنا، اولین جشنواره بیت و حیران سردشت در منطقه غرب کشور، اسفند سال 1385 برگزار شد و تاکنون 9 دوره جشنواره ملی موسیقی بیت و حیران در این شهرستان به اجرا درآمده است.
جشنواره بیت و حیران در هر دوره با حضور هنرمندان استان های مختلف کشور در 2 بخش مسابقه و گروه نوازی برگزار می شود.
بخش مسابقه این جشنواره شامل تک خوانی (مقام، بیت، لاوک، حیران، هوره، بند، عاشیقی، آواهای محلی) و تک نوازی سازهای اصیل (زهی، بادی و کوبه ای نظیر نرمه نای، دف، شمشال، تنبک، دوزله، قوپوز، بالابان، نقاره، کمانچه، سرنا، تنبور، دیوان، دوتار و چگور) بر اساس سنت موسیقیایی هر منطقه است.
بخش گروه نوازی نیز برای اجرای عمومی گروه های موسیقی به منظور اجرای نواهای سنتی، محلی و آیینی در مدت برگزاری این جشنواره پیش بینی شده است.
برای اولین بار از مجسمه یادبود و 11 مجموعه از آثار استاد «خله درزی» هنرمند سرشناس و شاخص بیت و حیران کشور رونمایی شد.
7562/6185/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.