علی افشانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال هفت هزار و 40 فقره عمل جراحی قلب در هشت بخش مرتبط انجام شده که رقمی قابل توجه است.
وی اظهار داشت: در سال جاری، حدود چهار هزار و 441 عمل آنژیوگرافی، یکهزار و 452 عمل بالون و فنر بر روی قلب در این بیمارستان انجام شده است.
وی ادامه داد: همچنین 68 عمل تعویض و ترمیم دریچه، 296 عمل قلب باز، 71 عمل تامپوناد، 119 عمل ضربان ساز دائم، 91 عمل ضربان ساز موقت و 502 عمل الکترو فیزیولوژی در بیمارستان سیدالشهدای ارومیه انجام گرفته که در نوع خود کم نظیر است.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی اضافه کرد: این آمار نشان می دهد مشکل بیماری های قلبی در آذربایجان غربی و ارومیه قابل توجه است و باید برنامه ریزی های لازم در خصوص بهبود سبک زندگی در استان صورت گیرد.
وی با اشاره به مزیت های راه اندازی بیمارستان فوق تخصصی قلب سیدالشهدا (ع) در ارومیه، اظهار داشت: این بیمارستان موجب شده تمام نیازهای بیماران قلبی در رده های تخصصی و فوق تخصصی در داخل استان صورت گیرد و نیازی به مراجعه مردم و بیماران به استانهای دیگر نباشد.
وی اظهار امیدواری کرد که با بهبود سبک زندگی و کاهش مشکلات قلبی مردم ارومیه و استان، روند بروز بیماری های قلبی روز به روز کاهش یابد.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان غربی گفت: سلامت قلب در گرو ایجاد فرصت برای فعالیت بدنی، انتخاب غذای سالم و مناسب و ترک مصرف دخانیات است.
افشانی با اشاره به برخی سیاست های اتحادیه جهانی قلب در اصلاح شیوه زندگی، افزود: این اتحادیه جهانی همه ساله با تکیه بر اصلاح شیوه زندگی، جامعه را نسبت به این بیماری حساس می کند.
وی مصرف غذاهای آماده و فست فودها را که اغلب حاوی شکر، چربی و نمک فراوان است، در بروز بیماری های قلبی و عروقی موثر دانست.
وی با بیان اینکه هر فرد باید روزانه پنج واحد میوه و سبزیجات مصرف کند، گفت: این مواد غذایی سرشار از ویتامین ها، فیبر و ریزمغذی هاست و نقش بسزایی در سلامت قلب دارد.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی،ترک مصرف دخانیات، پویایی و فعالیت، محدود کردن تماشای تلویزیون، دوچرخه سواری، پیاده روی، کوهپیمایی، انجام معاینات دوره ای و سنجش مقدار فشار خون، کلسترول و قند خون، وزن و نمایه توده بدنی را از جمله مواردی عنوان کرد که با توجه و رعایت آن می توان به سلامت قلب کمک کرد.
وی بیان کرد: بیماری های ناشی از قلب، عروق مغز و عروق خونی به عنوان بیماری قلبی عروقی در نظر گرفته می شود و شایع ترین بیماری های قلبی عروقی شامل بیماری عروق کرونر قلب (مانند حمله های قلبی) و بیماری عروق مغزی (مانند سکته مغزی ) است.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان غربی گفت: اگر چهار عامل خطر مهم رژیم غذایی ناسالم، کم تحرکی، استعمال دخانیات و مصرف الکل کنترل شوند 80 درصد از مرگ های زودرس ناشی از بیماری های قلبی عروقی قابل اجتناب است.
وی به شهروندان توصیه کرد که برای اطلاع از میزان خطر قلبی عروقی خود به نزدیک ترین مرکز خدمات جامع سلامت، پایگاه سلامت و خانه بهداشت محل سکونت خود مراجعه کنند.
به گزارش ایرنا، بیماری های قلبی اولین عامل مرگ و میر در دنیا، ایران و آذربایجان غربی است که به دلیل اهمیت این موضوع، روز 29 سپتامبر (هفتم مهرماه) به عنوان روز جهانی قلب در دنیا شناخته می شود.
بیمارستان قلب سیدالشهدای ارومیه در سال 1371 شمسی توسط تعدادی از خیرین از جمله آیت‌الله قره‌باغی نماینده وقت مردم آذربایجان‌غربی در مجلس خبرگان رهبری ، در زمینی به مساحت 2 هزار و 273 متر مربع پایه گذاری شد ولی به دلیل کمبود اعتبارات و برخی مشکلات نیمه‌کاره رها شد.
خوشبختانه این وعده بعد از 17 سال انتظار مردم آذربایجان غربی در آذرماه سال 88 افتتاح شد.
8137/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.