مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: فضای موزه شهرستان خوی بیش از دو برابر توسعه یافت.

جلیل جباریدر گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی با بیان اینکه فضای موزه خوی بیش از دو برابر توسعه یافت، اظهار کرد: برای ساخت این موزه در فاز اول 800 میلیون ریال و در فاز دوم 800 میلیون ریال دیگر هزینه شده است.

وی افزود: 4 بخش در موزه خوی وجود داشته  و در این موزه بیش از 2هزار قطعه انواع اشیا تاریخی واقع شده اند که در چهار بخش مردم شناسی، باستان شناسی، آثار سنگی و موزه میراث مکتوب نگهداری می شود.

جباری بیان کرد: موزه فعلی خوی جزو 10 موزه قدیمی کشور است که بیش از 2 هزار قلم اشیای ارزشمند تاریخی به جا مانده از نیاکان این مرز و بوم در آن حفظ و  نگهداری می شود.

وی تصریح کرد: قدیمی ترین اثری که در این موزه نگهداری میشود سنگ شیشه یا ابسیدین مکشوفه از تپه اهرجان بوده که این اثر مربوط به هزاره هفتم قبل از میلاد است.

 مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: سفال های هزاره اول و دوم قبل از میلاد از آثار با ارزش دوره تاریخی بوده که بیشترین نظر بازدید کننده را در این موزه به خود جلب می کند.

وی ادامه داد: بخشی دیگر از موزه نیز عکس های مربوط به شخصیت های مسوولین فعلی، سیاسیون، هنرمندان، شهدا و سرداران شهید نیز به نمایش گذاشته شده است.

جباری آثار چوبی و فلزی، سلاح های سرد و گرم، کتاب های خطی، خرمنکوب سنتی و مهرهای مالکیت چوبی با متن دعا، 2 ویترین موجود در سالن باستان شناسی این موزه نیز مزین به زیورآلات، دشنه، خنجر و تیشه مفرغی بوده و آثار فلزی موزه خوی مربوط به دوره صفوی را از دیگر آثار موجود در این موزه بیان کرد.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.