کامیار داهیم روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پیش بینی می شود با همکاری دامداران نزدیک به سه میلیون راس دام سبک در سه هزار واحد اپیدمیولوژیک با همکاری 90 مرکز مایه کوبی بخش خصوصی و نظارت 20 اکیپ نظارتی بخش دولتی مایه کوبی شوند.
وی با بیان اینکه این طرح ضربتی در مدت 45 روز اجرا خواهد شد، گفت: این 2 بیماری از جمله بیماری هایی با خسارت های اقتصادی بالا و تلفات زیاد است که مایه کوبی به موقع موجب پیشگیری از رخداد بیماری و حفظ جمعیت دامی و کاهش شدید خسارات اقتصادی می شود.
وی هدف از اجرای این طرح را ایجاد چتر ایمنی در جمعیت دامی حساس به این 2 بیماری عنوان کرد و اظهار داشت: طرح ضربتی مقابله با بیماری تب برفکی وppr از 25 اسفند سال جاری آغاز و به مدت 45 روز کاری ادامه خواهد داشت.
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی دارای هفت میلیون واحد دامی است که بهره برداران در کنار کشاورزی به پرورش آنان می پردازند.
مرزی بودن استان و واقع شدن در کریدور مهاجرتی پرندگان باعث شده است تا دام ها و طیور استان بیشتر در معرض خطر قرار بگیرند و به نمونه برداری مستمر نیازمند باشند.
همه ساله جمعیت دام های سنگین در چهار نوبت و دام های سبک در یک نوبت علیه بیماری تب برفکی در استان مایه کوبی و ایمن سازی می شوند.
تب برفکی بیماری ویروسی و بسیار واگیردار دام های زوج سم است و در دام های اهلی و حیات وحش دیده می شود؛ تلفات این بیماری در دام های بالغ کمتر اتفاق می افتد ولی در دام های جوان تلفات قابل توجهی دارد.
طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی بسیار واگیر گوسفند و بز است؛اولین بار در کشور آفریقایی ساحل عاج گزارش و توصیف شد؛ این بیماری در آفریقا، هند، خاورمیانه و ایران اتفاق می‌افتد؛ به این بیماری طاعون بزی هم می‌گویند.
7125/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.