رسول جلیلی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از مجموع محصولات گلخانه ای استان پنج هزار و 50 تُن سبزی و صیفی جات، 88 تُن توت فرنگی و 25 تُن گیاهان دارویی است.
جلیلی با اشاره با تولید بیش از پنج میلیون شاخه گل و نهال در گلخانه های آذربایجان غربی نیز گفت: در گلخانه های استان 2 میلیون و 500 هزار شاخه گل، 2 میلیون و 260 هزار گلدان انواع گل و گیاهان زینتی و 320 هزار اصله نهال گلخانه ای تولید می شود.
وی افزود: ایجاد گلخانه و سایه بان در باغات در راستای استفاده از منابع راکد، افزایش تولید، ایجاد اشتغال پایدار و صرفه جویی در مصرف آب انجام می شود.
جباری گفت: میزان بهره وری آب در گلخانه ها 10 برابر بیشتر از آبیاری های سنتی بوده و بهره وری آن از روش های آبیاری نوین که 70 تا 90 درصد است نیز بیشتر می شود.
وی یادآور شد: با توجه به کمبود منابع آبی در کشور و بویژه در حوضه دریاچه ارومیه می توان با توسعه کشت گلخانه ای نه تنها در افزایش تولیدات کشاورزی گام های اساسی برداشت بلکه در برابر کم آبی و مصرف آب نیز مقابله کرد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی یادآور شد: همجواری استان با کشورهای عراق، ترکیه و جمهوری آذربایجان می تواند موقعیت خوبی برای صادرات انواع محصولات گلخانه ای باشد و تولیدکنندگان آذربایجان غربی می توانند علاوه و بر بازارهای داخلی، در فکر بازارهای جدید در این کشورهای همسایه باشند.
وی افزود: با توجه به بالا بودن میانگین تولید در گلخانه ها، محصولات تولید شده در این بخش، محدودیت های صادراتی ندارند و تولیدکنندگان می توانند به راحتی و بدون هیچ محدودیتی به فکر صادرات باشد.
به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی دارای 800 هزار هکتار اراضی قابل کشت کشاورزی است و کشاورزان آن سالانه 5.5 میلیون تن انواع محصولات باغی و زراعی را تولید و روانه بازار می کنند.
3020/6185/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.