به گزارش ایرنا، محمود عزیزی در این پیام آورده است: حقوق شهروندی از جمله مفاهیم نوپدیدی است که به طور ویژه به برابری و عدالت توجه دارد و در نظریات اجتماعی، سیاسی و حقوقی جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است؛ مقوله «شهروندی» وقتی تحقق می‌یابد که همه افراد یک جامعه از کلیه حقوق مدنی، سیاسی و اجتماعی برخوردار باشند و همچنین به فرصت‌های مورد نظر زندگی از حیث اقتصادی و اجتماعی دسترسی آسان داشته باشد.
وی اضافه کرده است: حقوق شهروندی مجموعه حق‌های حقوق بشری است که در مرزهای جغرافیایی یک کشور به مورد اجرا گذاشته می‌شود و اجرای آن توسط محاکم تضمین می‌گردد. این حق‌ها بنیادین و بسترساز تکالیفی است که دولت‌ها و نهادها را مکلف به اجرای آن می‌سازد؛ حقوق شهروندی، مجموعه حقوق فطری و سلب ناشدنی از شهروندان از جمله حق حیات، حق مسکن، حق داشتن شغل وحق آزادی است و قانونگذار نمی‌تواند با تعیین قوانین محدودکننده در این زمینه، حقوق اجتماعی شهروندان را نادیده بگیرد.
وی افزوده است: اهمیت حقوق شهروندی مستلزم وجود جامعه‌ای است که مردم آن علاوه بر بلوغ دموکراتیک به حقوق و تکالیف شهروندی خود واقف باشد و از همین روست که رییس جمهوری به عنوان سکاندار دولت تدبیر و امید، وقتی آمال و آرزوهای مردم را بر زمین مانده می‌بیند با تدوین و ابلاغ منشور حقوق شهروندی، اجرای کامل قانون اساسی، قوانین و مقررات و بطور کلی حاکمیت قانون را وجهه همت خود قرار می‌دهد و همه وزیران و کارگزاران نظام اسلامی را به اجرای دقیق آن فرا می‌خواند.
معاون حقوق بشر وزیر دادگستری تاکید کرده است: اجرای کامل این حق‌ها در پرتو مطالبه‌گری مردم میسر است و مطالبه‌گری حاصل نمی‌شود مگر بر پایه شناخت و اینجاست که می‌توان به اهیت و ارزش و اعتبار کار بزرگ مسوولان و دست اندرکاران برگزاری این همایش باشکوه پی برد که آموزش و ترویج حقوق شهروندی را وجهه همت خود قرار داده‌اند؛ حقوق شهروندی و توسعه فرهنگی دو روی یک سکه‌اند که می‌توان آن دو را در پناه قاعده تلازم فهم کرد، زیرا هم لازمه تحقق حقوق شهروندی توسعه فرهنگی و هم توسعه فرهنگی ملازم با تحقق حقوق شهروندی است.
وی با قدردانی از برگزارکنندگان همایش حقوق شهروندی و توسعه فرهنگی در خوی، آن را زمینه ساز آگاهی بیشتر مردم از حقوق و تکالیف شهروندی عنوان کرده و آورده است: برگزاری این همایش باشکوه در دارالصفای خوی که یکی از عرصه‌های مهم علمی و فرهنگی را در دستور کار خود قرار داده‌اند می‌تواند یکی از عرصه‌های هم در جهت ترویج و ارتقای مفاهیم حقوق شهروندی و همچنین تحقق مفاد منشور باشد.
به گزارش ایرنا، نشست «حقوق شهروندی و توسعه فرهنگی» با همت ماهنامه سراسری ندای قلم، هفته نامه محلی شفق آذربایجان، بنیاد قلم و همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خوی برگزار شد.
8135/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.