به گزارش ایرنا این جشنواره استانی سیزدهم اسفند ماه سال جاری با حضور 50 هنرمند برجسته موسیقی عاشیقی شهرستان های ارومیه، خوی، سلماس، نقده و میاندوآب در سالن شیخ صفی الدین اورموی مرکز آذربایجان غربی شروع شد.
صحنه اجرا با حضور اساتید پیشکسوت این هنر اصیل مزین شده است؛ غلامرضا اژدری از خوی و اسمعلی لطفی از ارومیه پشت یک میز در یک طرف صحنه و هدایت مهری از میاندوآب و علی کریمی قره آغاجی از ارومیه پشت میز دیگری در سوی دیگر کار سخت داوری برای این جشنواره را انجام خواهند داد.
مخاطبان این جشنواره اغلب افراد میانسال و کهن سال هستند؛ طرفداران پروپاقرص این موسیقی به سبک قهوه خانه ای برروی صندلی ها نشسته اند و بیشتر آنان با تسبیح خود بازی می کنند؛ عاشیق ها که اوج می گیرند این مخاطبان نیز به وجد می آیند و با صدای بلند و به زبان ترکی از عاشیق مورد علاقه خود حمایت می کنند.
میانگین سنی عاشیق های شرکت کننده در این جشنواره 40 سال می شود اما شور جوانی در دل کهن سالان این رویداد موج می زند؛ عاشیق «اکبر عاشیقی» با 83 سال سن یکی از این پیشکسوتان است که سازش را در صحنه کوک می کند و صدای جوانش را به رخ حاضران می کشد؛ اجرای وی که به پایان می رسد تشویق های اهالی هنر تمامی ندارد و جملات تشویقی از این سو و آن سوی سالن به گوش می رسد.
مجید انوری، عاشیق اهل سلماس که شروع به نوازندگی کرد یکی از حضار زمزمه کرد که یاد نوازندگی عاشیق اصلان طالبی چهره ماندگار خوی افتادم.
عاشیق یعقوب خلیل زاده از ارومیه نیز قبل از اجرا گفت که داوران می توانند هر ایرادی به اجرای من وارد بود را ابراز کنند و بدین گونه انتقاد پذیری این قشر هنری را به حاضران نشان داد.
عاشیق صبور شریفی که به صحنه آمد مضرابش به زمین افتاد و عاشیق هدایت داور جشنواره آن را دودستی به وی تقدیم و بدین گونه ثابت کرد که «درخت هرچه پربارتر افتاده تر.»
علیرضا اباذری از خوی آمده بود؛ صدایش که در سالن طنین انداز شد گل از گل حضار شکفت و وقتی عاشیق به اوج رسید حاضران به وجد آمدند و در انتهای اجرا نیز ایستاده وی را تشویق کردند.
عاشیقی که در صندلی کناری من نشسته بود از بالا بودن سن عاشیق ها انتقاد کرد و به جذب هنرمندان مستعد در این فستیوال تاکید کرد.
از عاشیق اسمعلی لطفی خاک خورده صحنه های موسیقی درخواست شد تا دست به ساز ببرد و با سرانگشتان هنرمندنش حاضران را میهمان هنرمندی خود کند که وی مشتاقانه قبول کرد.
یکی از داوران جشنواره به عاشیق ها تذکر داد که اشعار خود را به صورت واضح به زبان بیاورند و حق مطلب را ادا کنند؛ داور دیگری خاطر نشان کرد که شعر باید با مقام مطابقت داشته و با حال و هوای آن سازگار باشد.
ساعتی از جشنواره سپری شده بود که جایم را عوض کردم تا شاید با یکی از مخاطبان این موسیقی سر صحبت را باز کنم؛ به صورت اتفاقی کنار دوست عاشیق درویش اسطوره موسیقی عاشیقی آذربایجان غربی نشستم.
طرفدار 71 ساله موسیقی عاشیقی گفت: 15 ساله با عاشیق درویش دوست بودم و وی به داستان های این هنر اصیل تسلط وافری داشت.
وی افزود: از چند سال پیش هر دوشنبه در جلسات عاشیق ها شرکت می کند و این جشنواره می تواند به بقای فولکلور آذربایجان کمک کند.
جشنواره موسیقی عاشیقی فرصتی برای کسب اطلاع از جدیدترین اخبار این هنر است؛ بنابراین از برنامه های آتی «قربان پورولی علیار» یکی از عاشیق های شرکت کننده در این جشنواره که سابقه اجرای کنسرت در آذربایجان غربی را دارد سوال کردم.
وی با اعلام اینکه گروه «ساری تئل» 22 اسفند در ارومیه کنسرت برگزار می کند، افزود: 13 هنرمند 15 اثر متعلق به موسیقی عاشیقی مکتب ارومیه را به صورت ارکسترال در این رویداد اجرا می کنند.
این جشنواره بدون حضور شاعران این عرصه لطفی نخواهد داشت؛ با این پیش فرض در سالن «صفی الدین اورموی» به دنبال چهره های شاخص می گشتم که «باباعلی جوانمرد» یکی از معروف ترین شاعران آذربایجان غربی را در آخرین ردیف سالن مشاهده کردم.
وی که اجرای عاشیق ها را به تماشا نشسته و به شعر آنان متمرکز شده بود، گفت: این برنامه حرکت خوبی برای ترویج داستان ها و گنجینه فولکلور منطقه بوده و اقدام کانون موسیقی عاشیق ها در برگزاری این رویداد ارزشمند است.
وی پیشنهاد کرد تا عاشیق ها به داستان ها توجه بیشتری معطوف کنند زیرا برخی از آنان در نقل داستان ها اشتباه هایی دارند.
وی با بیان اینکه 80 درصد آثار وی در حوزه فولکلور بوده و از 35 سال پیش در این حوزه فعال است، افزود: «من ائللرین شاعریم»، «نسگیل»، «وجدانی عذابا سالما دونیادا»، «بیزیم ده الهیمیز وار»، «حقیقت نامه» و «مجموعه بایاتی» از جمله کتاب های شعر وی محسوب می شود که عاشیق های آذربایجان از آنها بهره می برند.
مسوول واحد موسیقی حوزه هنری آذربایجان غربی در خصوص اجرای این جشنواره گفت: در مرحله نخست این جشنواره هنرمندان به صورت آزاد یک قطعه موسیقی عاشیقی را در «مکتب ارومیه» اجرا کردند و در مراحل بعدی آثار به قید قرعه و در مقام های مختلف موسیقی عاشیقی مکتب ارومیه توسط هنرمندان اجرا می شود.
وی با اشاره به اینکه در پایان مرحله نخست 29 نفر به مرحله بعدی این جشنواره راه یافتند، افزود: صبور شریفی، عبدالله اشرفی، نباتعلی علیزاده، علی قلندری، محمد محمودپور، اکبرعاشقی، بهنام رضایی، نقدعلی زینالی، قربان پورولی، نورالدین علیزاده و یعقوب خلیل زاده از ارومیه در مرحله دوم این جشنواره شرکت می کنند.
وی بیان کرد: علیرضا اباذری، محمد علیلو، تقی اباذری، سلیم نمازی، قربان صفرخان زاده، محمد محب علیزاده، تقی لطفی، محرمعلی سلمان نوه سی، محمد معصومی و علی کلب خانی از شهرستان خوی نیز نظر داوران جشنواره را به خود جلب کردند.
وی با اعلام اینکه رحیم عبادی وند، مرتضی جهانی، بخشعلی ضیایی، عادل احمدی، علی قلی زاده و فرامرز قلی زاده از میاندوآب به مرحله بعد جشنواره راه یافتند، افزود: رضا پوینده از نقده و مجید عنبری از سلماس نیز توانستند نظر داوران را به خود جلب کرده و به مرحله دوم راه یابند.
وی ادامه داد: مرحله نخست این رویداد در 2 نوبت و از ساعت های 9:30 صبح و 15:30 بعد از ظهر روز دوشنبه سیزدهم اسفند سال جاری برگزار شد و در روزهای 20 و 27 اسفند به کار خود ادامه می دهد.
به گزارش ایرنا اشاعه ارزش های دینی و انقلابی در قالب موسیقی، صیانت از موسیقی های اصیل و ارزشی در حوزه فولکلور و موسیقی ملی ایران، تلاش در تثبیت جایگاه موسیقی های فاخر و معرفی این هنر و فرهنگ ارزشمند و اصیل ایرانی در میان خانواده ها به ویژه نسل جوان جامعه و تعامل با هنرمندان موسیقی استان های همجوار و کشورهای همسایه از اهداف اصلی حوزه هنری آذربایجان غربی در اجرای برنامه های موسیقی است.
'عاشیق' یا ' آشیق' هنرمندی است که به اجرای موسیقی عاشیقی می پردازد و در سال های بسیار دور به عاشیق، اوزان و در خراسان شمالی بخشی می گفتند؛ اوزان عالم به علم های روز و نوازنده ساز بود و تجربه های سفر خود را در قالب شعر ارائه می کرد.
ساز عاشیق ها، قوپوز نام دارد و دارای هفت سیم، 14 پرده و 72 مقام است و مصری، دوبیتی، حلبی، سیاستاپل، تجنیس، دیوان، تاجری، غربتی و امراهی از جمله مقام های عرفانی و اجتماعی این نوع موسیقی به شمار می رود.
بالوولو مسکین، قول هارطون، دوللو مصطفی، عباس طوفارقانلی و خسته قاسیم از جمله شاعرانی هستند که عاشیق ها اغلب از شعرهای آنان استفاده می کنند.
فرهاد سلیمی، دوللو اباذر، درویش وهاب زاده، محمد حسین دهقان، اصلان طالبی، عزیز مراد خان، یوسف اوهانس، اسمعلی لطفی، نباتعلی علیزاده و علی کریمی قره آغاجی از جمله عاشیق های بنام آذربایجان غربی هستند.
استاد عاشیق نواز به منظور رسیدن به حقیقت خداوندی، مرحله های طریقت، شریعت و معرفت را پشت سر می گذارد؛ طریقت یعنی شناسایی راه انسانیت، شریعت یعنی آشنایی با آموزه های اسلامی و سرانجام معرفت به معنای تبلیع انسانیت و آموزه های دینی به واسطه شناخت خدا و رسیدن به اوست.
در این نوع موسیقی پیام انسانیت و انسان بودن که در قالب هنر موسیقی به مخاطب منتقل می شود، حائز اهمیت بوده و هدف اصلی رسیدن به خداست.
تبلیغ دین و به شور آوردن جنگجویان با ساز، شعر و داستان در میدان های جنگ از وظایف اصلی این نوع موسیقی در طول تاریخ بوده است.
مکتب عاشیق نوازی ارومیه نیز در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور با /شماره 165/ به ثبت رسیده و ترنم ماندگاری هنر اصیلی است که فرهنگ دیرینه آذربایجان را با ساز و سخن از نسلی به نسل دیگر منتقل می کند.
3072/7129
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.