مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: امسال نوروزگاه در ۱۷ نقطه از استان همزمان با عید نوروز برگزار می شود.

جلیل جباری، در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی با بیان اینکه امسال در ۱۷ نقطه از استان مراسم نوروزگاه برگزار می‌شود ادامه داد: از این تعداد 2 منطقه در ارومیه و مابقی در سطح شهرستان‌ های استان خواهد بود که با برگزاری مراسم جشن نوروزگاه به استقبال سال نو می‌روند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی افزود: در این راستا با فرمانداران و مسئولین نهادهای ذیربط شهرستان‌های مختلف هماهنگی‌ها و برنامه‌ریزی هایلازم بعمل آمده و از هم اکنون زمان و مکان اجرای این مراسم را در ۱۷ شهرستان استان پیش بینی کرده‌ایم.

وی عنوان کرد: سازمان میراث فرهنگی تاکید دارد که این مراسم، حتما در جوار آثار و مکان‌های تاریخی– فرهنگی پربازدید شهرستان‌ها برگزار می‌شود تا بازدیدکنندگان و مسافران علاوه بر بازدید از این آثار، از نزدیک با فرهنگ و رسوم نقاط مختلف استان نیز آشنا شوند و در این راستا هر ساله نیز نوروزگاه ها در آذربایجان غربی در مکان های تاریخی برگزار می شود.

جباری خاطرنشان کرد: در مراسم نوروزگاه، آئین و رسوم محلی و بومی استان  از قبیل بازی‌های بومی – محلی، رسوم محلی پیشواز از نوروز، اجرای موسیقی بومی، شعر و آواز خوانی به اجرا در می‌آید.

وی تصریح کرد: در کنار اجرای مراسم ویژه نوروزگاه غرفه‌های صنایع دستی، سوغات، خوراک و غذاهای بومی محلی در همه شهرهای استان برپا خواهد شد.

جباری با بیان اینکه ستاد اجرایی خدمات سفرهای استان با تشکیل کارگروه‌ها و جلسات متعدد و کمیته‌های تخصصی در مرکز استان و نیز ۱۷ شهرستان برنامه‌ریزی های لازم را برای ایام نوروز انجام می‌دهد، عنوان کرد: دستگاه‌های اجرایی همه امکانات لازم برای پذیرایی از مسافران و گردشگران را فراهم کرده‌اند.

به گزارش ایسنا؛ آذربایجان غربی دارای بیش از یک هزار و ۶۰۰ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و ۲ اثر ثبت شده جهانی شامل قره کلیسای چالدران و تخت سلیمان تکاب است و سه گنبد و بازار تاریخی ارومیه، غار سهولان مهاباد و تالاب کانی برازان مهاباد، موزه مردم شناسی ارومیه، کوه زندان تکاب، کلیسای ننه مریم، غار تمتمان، دژ بسطام، عمارت کلاه فرنگی ماکو، خانه انصاری، مسجد جامع و مسجد سردار ارومیه از جمله آثار تاریخی آذربایجان غربی به شمار می‌رود.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.