چیا قربانی اقدم روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این دوره های آموزشی به همت مرکز آموزش فنی و حرفه ای این شهرستان و همکاری اتحادیه بافندگی فرش دستباف از محل اعتبارات شهرستانی طی 9 مرحله برگزار شده است.
وی ادامه داد: در این دوره ها کارآموزان با مقدمات بافندگی و ابزارآلات فرش دستباف، چله کشی، نقشه خوانی، بافندگی، شناسایی علوم بافت و حقوق اجتماعی قالی بافان آشنا شدند.
وی با بیان اینکه این دوره ها به طور رایگان برای علاقه مندان برگزار شد، اظهار داشت: در پایان هر دوره به شرکت کنندگان گواهی درجه 2 بافندگی از طرف اتحادیه بافندگی فرش دستباف اهدا شد.
رییس اتحادیه بافندگی فرش دستباف مهاباد بیان کرد: با توجه به وجود استعدادها و همچنین نیاز روستاییان به درآمد بیشتر به دلیل افزایش مخارج خانواده های روستایی، رونق فرش دستباف برای ارتقای درآمد و کیفیت سطح زندگی روستاییان ضروری بوده و در همین راستا برگزاری این دوره ها ادامه خواهد داشت.
وی با بیان اینکه سالانه بیش از چهار هزار مترمربع فرش دستباف در این شهرستان تولید می شود، تاکید کرد: این هنرمندان در قالب کارگاه های متمرکز، غیرمتمرکز، طرح های پشتیبان، شرکت های تعاونی و قالیبافان مستقل خانگی مشغول به تولید فرش دستباف هستند.
قربانی اقدم با اشاره به اینکه 15 تولیدکننده دارای پروانه فعالیت در حوزه فرش در این شهرستان وجود دارد، یادآور شد: یکهزار و 950 بافنده هم اکنون زیرپوشش بیمه قالی بافی هستند.
به گزارش ایرنا مهاباد به لحاظ حجم بافت و تعداد بافنده رتبه سوم فرش دستباف آذربایجان غربی را در اختیار دارد.
آذربایجان غربی یکی از قطب های مهم تولید فرش دستباف در کشور است و سالانه حدود 290 هزار مترمربع انواع فرش در رنج های مختلف تولید می کند؛ شهرهای ارومیه، خوی، بوکان، تکاب و مهاباد دارای بیشترین تراکم بافندگی در استان است.
9903/6185/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.