مجید پاتو روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این برنامه ها شامل توزیع 6 هزار اصله نهال رایگان، نهالکاری در 12 هکتار از مراتع، کاشت 15 هزار اصله نهال در قالب طرح احیای مراتع حاشیه معادن، توزیع آبگرمکن های خورشیدی و افتتاح طرح های آبخیزداری در روستاهای آفان و میرسه است.
وی افزود: اجرای طرح بذرکاری و بذرافشانی در 700 هکتار از مراتع روستاهای برهان، آفان و میرسه، برگزاری مسابقات ورزشی، سخنرانی کارشناسان منابع طبیعی قبل از خطبه های نماز جمعه شهرهای مهاباد، خلیفان و گوک تپه و حضور سمن ها در مدارس برای ترویج فرهنگ کاشت و مراقبت از درختان در قالب درس انسان و محیط زیست است.
وی در خصوص توزیع 6 هزار اصله نهال اضافه کرد: این نهال ها شامل سرو نقره ای، ارغوان، انواع بلوط، داغداغان، سرو خمره ای، زیتون وحشی و بنه است که در راستای احیا و توسعه جنگل ها و مراتع این شهرستان کاشته می شوند.
وی اضافه کرد: علاوه بر اختصاص نهال به مناطق شهری و روستایی، در جنگل های این شهرستان نیز گونه های بادام، بنه، گلابی وحشی، زالزالک و گونه های بومی منطقه کاشته خواهد شد.
رییس اداره منابع طبیعی مهاباد، وجود بلایای طبیعی را ناشی از تخریب فضای سبز و جنگل ها و کاهش پوشش گیاهی عنوان کرد و گفت: گرم شدن کره زمین، تغییرات آب و هوایی اقلیمی، کاهش آب های شیرین، بیابان زایی و پدیده گرد و غبار، سیلاب، بلایای ناگهانی و تدریجی از جمله مشکلات زیست محیطی هستند که به علت تخریب پوشش گیاهی و جنگل در دنیا اتفاق می افتد.
پاتو یادآوری شد: برنامه های امسال هفته منابع طبیعی در مهاباد فردا /چهارشنبه/ با کاشت نهال در محوطه تیپ 364 پیاده شهید نصیرزاده ارتش با حضور مسوولان و دوستداران منابع طبیعی در این شهرستان اغاز می شود.
به گزارش ایرنا، از 15 تا 21 اسفند ماه در تقویم رسمی کشورمان به نام هفته منابع طبیعی نامگذاری شده است.
در شهرستان مهاباد بیش از 197 هزار هکتار مراتع روستایی و ییلاقی وجود دارد که 50 هزار هکتار آن مراتع درجه یک، 70 هزار هکتار آن مراتع درجه 2 و بقیه را مراتع درجه 3 تشکیل می دهد؛ مهاباد با 237 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد.
3020/6185/7129
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.