میرصمد سیدموسوی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری آذربایجان غربی از محل صندوق توسعه ملی بالغ بر 210 میلیارد ریال اعتبار اختصاص و پایان یافته است.
وی اظهار داشت: عملیات آبخیزداری شامل اقدامات بیولوژیکی و بیومکانیکی است که در 132 هزار هکتار از عرصه‌های ملی استان اجرا شده است.
وی ادامه داد: این میزان عملیات در 20 حوضه آبخیزداری نقاط مختلف استان به اجرا در آمده است.
وی اضافه کرد: اجرای طرح های آبخیزداری مانع از رسوب و فرسایش خاک می شود و این مهم در توسعه حفاظت از خاک، افزایش منابع آب های زیرزمینی و توسعه بسترهای اقتصادی و اجتماعی بسیار اثرگذار است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی بیان کرد: ارومیه، خوی، چالدران، ماکو، چایپاره، اشنویه، نقده، تکاب، میاندوآب، بوکان، پیرانشهر، شاهین دژ و سردشت شهرستان هایی هستند که طرح های آبخیزداری در راستای ذخیره مناسب و کاهش هدررفت آب در استان اجرا شده است.
سیدموسوی اضافه کرد: ارتقای کیفیت پوشش گیاهی، افزایش تولید علوفه و ظرفیت مراتع و جلوگیری از فرسایش خاک و هدررفت آب از اهداف اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان داری در استان است.
وی گفت: علاوه بر افتتاح طرح های آبخیزداری همزمان با هفته منابع طبیعی 200 هزار اصله نهال در سطح این استان غرس می شود.
وی افزود: این تعداد نهال از نوع مثمر و غیرمثمر بوده که در بین دانشگاه ها، نهادهای نظامی، هلال احمر، بسیج سازندگی، مصلاها و سازمان های مردم نهاد توزیع می شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی اظهار داشت: نهال های غیرمثمر جنگلی از نوع صنوبر، سرو خمره ای و نقره ای و نهال های مثمر از نوع سماق و سنجد است.
وی منابع طبیعی را بزرگترین سرمایه ملی را شعار امسال هفته منابع طبیعی عنوان کرد و افزود: مشارکت مردمی اصل اول در حفاظت و احیای عرصه های ملی است و تمامی تلاش ما بهره گیری از توان مردمی در حفاظت از منابع ملی است.
سیدموسوی روز ملی درختکاری، منابع طبیعی مردم، احیا و توسعه جنگل‌ها و مراتع، منابع طبیعی، مردم، ائمه جمعه و جماعت، منابع طبیعی، مردم و حفاظت و حمایت، منابع طبیعی، مردم، آبخیزداری و مقابله با سیل و خشکسالی، منابع طبیعی، مردم، بسیج و همیاران طبیعت و منابع طبیعی، مردم و مجامع علمی و دانشگاهی را از عناوین روزهای هفته منابع طبیعی امسال عنوان کرد.
وی اضافه کرد: برنامه های این هفته با هدف ترویج فرهنگ منابع طبیعی و استفاده از مشارکت مردمی و نهادهای دولتی و غیردولتی در حراست از عرصه های ملی اجرا می شود و هدف اصلی ما شرکت دادن مردم در حفظ و احیای عرصه های ملی است.
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی 2 هزار و 750 هزار هکتار منابع طبیعی دارد که از این میزان 2 میلیون و 650 هزار هکتار عرصه مرتعی است.
آبخیزداری به علم و هنر برنامه ‌ریزی مستمر و اجرای اقدام‌ لازم جهت مدیریت منابع حوزه‌های آبخیز اعم از طبیعی، کشاورزی، اقتصادی و انسانی بدون ایجاد اثرات منفی در منابع آب و خاک گفته می شود و می‌ تواند به صورت مکانیکی یا بیولوژیکی باشد.
صاحب نظران این بخش تاکید دارند که با اجرای هر هکتار آبخیزداری می‌ توان 500 مترمکعب آب جدید تولید کرد؛ ضمن آنکه اجرای هر هکتار عملیات آبخیزداری از 6.5 تن فرسایش خاکی و رسوب جلوگیری می‌کند.
آذربایجان غربی از جمله استان های نیازمند آبخیزداری به شمار می رود زیرا این استان از یک سو منابع آبی لازم جهت ذخیره سازی و مصرف در بخش کشاورزی را دارا بوده و از سوی دیگر این بخش سهم قابل توجهی از اقتصاد منطقه را به خود اختصاص داده است.
سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور شعار امسال هفته منابع طبیعی را 'ﻣﻨﺎﺑﻊ‌ طبیعی، ﺑﺰرﮔ‌ﺘﺮﻳﻦ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ملی' تعیین کرده است.
15 تا 21 اسفند ماه هر سال هفته «منابع طبیعی و آبخیزداری» است و نخستین روز این هفته در تقویم به نام روز «درختکاری» نام گذاری شده است که در این روز مردم با حضور در پارک‌ها یا عرصه‌های منابع طبیعی با کاشت درخت به استقبال سال نو می‌روند و با انجام این کار نمادین در آستانه بهار، زندگی را به زمین باز می‌گردانند.
بر اساس گزارش مرکز اطلاع رسانی سازمان جنگل‌ها، این سازمان به تاسی از اندیشه‌های طبیعت دوستانه مقام معظم رهبری جهت فرهنگ سازی حفظ منابع طبیعی و ترویج درختکاری از اقشار مختلف مردم دعوت می‌کند با پیوستن به روز ملی درختکاری، قدم بزرگی در جهت سرسبزی ایران عزیز بردارند.
روز ملی درختکاری، منابع طبیعی مردم، احیا و توسعه جنگل‌ها و مراتع، منابع طبیعی، مردم، ائمه جمعه و جماعت، منابع طبیعی، مردم و حفاظت و حمایت، منابع طبیعی، مردم، آبخیزداری و مقابله با سیل و خشکسالی، منابع طبیعی، مردم، بسیج و همیاران طبیعت و منابع طبیعی، مردم و مجامع علمی و دانشگاهی عناوین روزهای هفته منابع طبیعی است.
8137/7129
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.