رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: امسال 60 نهالستان استان مجوز تولید نهال سالم و استاندارد را از کمیته فنی نهال استان دریافت کردند.

به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی ، رسول جلیلی در جلسه کمیته فنی نهال استان افزود: بر اساس بازدید کمیته فنی نهال در این نهالستان‌ها که در سطح 120 هکتار می باشد، در حدود 7 میلیون اصله نهال مورد تأیید و مجوزدار تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه نهال‌های تولیدی در این استان شامل انواع نهال بذری و نهال رویشی و همچنین انواع پایه رویشی از مراکز کشت بافتی است ادامه داد: در این راستا علاوه بر تأمین نیاز استان، اکثر نهال‌های تولیدی به سایر استان‌های کشور و کشورهای همسایه از جمله عراق، جمهوری آذربایجان و افغانستان صادر می‌شود.

جلیلی اضافه کرد: هر گونه احداث باغات در حوزه آبریز دریاچه ارومیه ممنوع بوده و جایگزینی باغات قدیمی و کم بازده با ارقام پر بازده و کم آب بر در دستور کار قرار دارد.

وی به کشاورزان و باغداران استان توصیه کرد، صرفا نهال مورد نیاز  را از نهالستان های مجاز و با فاکتور فروش و گواهی تضمین پایه ، پیوندک و با لیبل خریداری نمایند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: حمل و نقل هر گونه نهال به داخل یا خارج استان منوط به اخذ مجوز لازم و صرفا نهال های مجوز دار امکان پذیر است و در این راستا نهال یارانه ای شناسه دار  برای توسعه پایه های رویشی با هماهنگی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان به کشاورزان توزیع می شود.

عزیز امانی سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این جلسه با اشاره به وضعیت تولید نهال استان گفت : از نهال‌های بذری که در این استان تولید می‌شوند می‌توان از دانه دارها سیب، گلابی، وبه و از هسته دارها هلو، شلیل، زردآلو، آلو، بادام ، گیلاس و آلبالو را نام برد که علاوه بر این نهال‌ها انواع نهال انگور و گردوی پیوندی نیز در این استان تولید می‌شود.

وی ارقام نهال تولیدی سیب را شامل گلدن دلیشز، رد دلیشز، گرانی اسمیت، رداستارکینگ، دلباراستیوال گفت: همچنین ارقام گلابی درگزی، شاه میوه، کروزوسردشت، بیروتی، ارقام به، به اصفهان، ارقام هلوو شلیل، آلبرتا، انجیری، زعفرانی، مغان و... ارقام گیلاس، تکدانه مشهد، صورتی ارومیه، زرد دانشکده و... ارقام آلبالو، مجاری، گوشواره ای و... ارقام انگور، سفید بیدانه، قرمز بیدانه، حسینی، قزل ازوم، سیاه سردشت و... ارقام گردو، ژنوتیپ های برتر استان، چندلر، فرانکت، فرنور و ... است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد ده فقره نهالستان در تولید نهال رویشی فعالیت دارند ،عنوان کرد: در حال حاضر می‌توان انواع نهال رویشی مذکور در استان را تولید و به بازار عرضه کرد.

امانی تاکید کرد: باغداران و کشاورزان عزیزی که قصد احداث و جایگزینی باغ رادارند،  با توجه به شرایط آب و هوایی پیش آمده و گرم شدن زود هنگام هوا هر چه سریعتر نسبت به تهیه نهال از نهالستانهای مجوزدار و احداث باغات اقدام نمایند، در غیر این صورت با بیدار شدن نهالها و کاشت دیر هنگام با افت شدید گیرایی نهال ها مواجه خواهند شد.

وی یاد اورشد: بهره برداران عزیز استان می توانند برای تهیه این لیست که به تعداد 1000 نسخه در سطح مراکز خدمات جهاد کشاورزی دهستانها و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ها موجود است ، مراجعه کنند و برای خرید نهال سالم و استاندارد از محل های فروش غیر مجاز اعم از کنار جاده ها و خیابان وهفته بازارها خودداری کنند.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.