به گزارش ایرنا، رصد شاخص سلامت و فاکتورهای برهم زننده آن در مردان همواره مورد توجه مدیران حوزه بهداشتی و درمانی قرار دارد اما حساسیت های این افراد نیز باید نسبت به آن با افزایش روبرو شود.
اهمیت موضوع تا حدی است که هفته اول اسفندماه به عنوان هفته سلامت مردان نامگذاری شده و در این هفته علاوه بر اجرای طرح های سنجش سلامت در مقاطع مختلف هشدارها، توصیه ها و آگاه سازی های اجتماعی در خصوص اهمیت سلامت این قشر و نیازهای ارتقای آن ارائه می شود.
با توجه به برنامه سازمان بهداشت جهانی برای کاهش کم تحرکی به میزان 15 درصد تا سال 2030 میلادی، شعار «مردان فعال تر، مردان سالم تر» برای هفته سلامت مردان طی سال جاری انتخاب شد تا شاید زمینه ای برای بهبود فعالیت روزانه این قشر و کاهش استرس آنان فراهم شود.
تعداد زیادی از مردم در بسیاری از کشورها از جمله ایران فعالیت بدنی منظمی با وجود مزیت های فراوان آن ندارند و یک آمار تکان دهنده نشان می دهد که سلامت حدود 90 درصد مردم ایران به دلیل نبود فعالیت بدنی کافی در حال تهدید است.
در کنار آن عادت های غلطی مانند مصرف سیگار، اعتیاد و استرس های شغلی برای ایجاد رفاه بیشتر در بین اعضای خانواده و به ویژه مردان وجود دارد؛ مردان همچنین کمتر به پزشک مراجعه می کنند و مراجعه به مراکز درمانی را به دلایل مختلف تا بروز مراحل پیشرفته و خطرناک بیماری به تأخیر می اندازند.
کارشناس سلامت سالمندان و میانسالان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه کم تحرکی به بیماری مردان منجر می شود، گفت: بیماری های قلبی عروقی، سرطان ها، برخی بیماری های شغلی و بیماری های اسکلتی این مردان را تهدید می کند.
سپیده غلامی افزود: مردان 30 تا 70 سال در خصوص عوامل خطر بیماری های غیرواگیر آگاهی کافی ندارند و به پیشگیری از بیماری ها اهمیت چندانی نمی دهند و حفظ سلامت خود را پشت گوش می اندازند.
وی اضافه کرد: علت اصلی این نگرش در مردان مشکلات اقتصادی، شغلی و اهمیت بیشتر به سلامت خانواده است اما همین رویکرد باعث افزایش بیماری و آسیب در مردان در این گروه سنی می شود.
وی بیان کرد: هفته سلامت مردان فرصت مناسبی برای آموزش عموم مردم در راستای بهبود وضعیت سلامت پسران و مردان جامعه، ترغیب برای مراجعه زودهنگام به پزشک و تشخیص و شروع به موقع برای درمان بیماری های شایع مردان است.
غلامی گفت: توجه به بهبود شیوه زندگی، تحرک بدنی کافی و تغذیه سالم از دوران کودکی و نوجوانی می تواند سلامت را در سایر دوره های زندگی تامین کند.
وی با اشاره به اینکه در کنار توجه به سلامت جسم، موضوع سلامت روح و روان نیز باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: سلامت روان کلید داشتن جسم سالم، روحیه با نشاط و بهره وری بالاتر در محیط کار است.
وی با بیان اینکه پویش هفته سلامت مردان ایرانی هر سال در هفته اول اسفندماه شکل می گیرد، اظهار داشت: از اهداف این پویش اطلاع رسانی و حساس سازی گروه های مختلف جامعه در خصوص اولویت های سلامت مردان به عنوان نیمی از جمعیت کشور و آشنایی مردان با مقوله سلامت است.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی نیز گفت: مردان در همه گروه های سنی از کودک و نوجوان تا میانسال و سالمند، نسبت به زنان در معرض عوامل خطر بیشتر و در نتیجه مرگ بالاتری هستند.
دکتر علی افشانی که پزشک عمومی است، افزود: حفظ سلامت مردان علاوه بر آنکه سبب حفظ نیروی مهم مولد در جامعه می شود، بر کیفیت زندگی خانواده ها نیز تأثیرگذار است اما اغلب مردان به سلامت جسم و روح خود چندان توجهی ندارند و فکر می کنند اگر نقش اجتماعی آنان زنده و پویاست، از سلامت کامل برخوردار هستند.
وی با اشاره به اینکه در سال های اخیر در بسیاری از نقاط دنیا روز ملی سلامت مردان برگزار می‌شود، اظهار داشت: اطلاع رسانی و حساس سازی گروه های مختلف جامعه در خصوص اولویت‌های سلامت مردان کشور، ترویج توجه به سلامت قبل از بیماری، افزایش دسترسی مردان به اطلاعات به ویژه از طریق رسانه های ارتباط جمعی، توجه به نیازهای بهداشتی آموزشی و درمانی مردان و گسترش فرهنگ همکاری درون بخشی و برون بخشی در مقوله سلامت ضروری است.
وی با تاکید بر اینکه سلامت مردان موضوعی مقطعی نیست، گفت: عوامل شغلی و مراجعه کمتر به مراکز بهداشتی موجب شده است تا سلامت مردان به طور چشمگیری کاهش یابد؛ مردان اغلب به بیماری خود بی توجه هستند و در برخی موارد، مرتکب خوددرمانی می شوند که البته این فقط به ایران مربوط نیست.
این پزشک ارومیه ای افزود: متاسفانه مردان رسیدگی به خود و بهداشت را امری زنانه تصور می کنند و این تفکر نیازمند یک بازنگری است.
به گزارش ایرنا نخستین پنجشنبه اسفند ماه از سال 1385 به عنوان روز مـلی سـلامت مــردان تعیین و مقرر شده است تا هر ساله در این روز با هدف حساس سازی جامعه آموزش و فرهنگ سازی درحد امکان مداخلات تشخیص و درمانی صورت گیرد.
البته در سال های اخیر امیدواری ها برای افزایش سلامت مردان با آگاهسازی های عمومی افزایش یافته ولی این میزان نیز کم است و باید از سوی مردان، توجه بیشتری به این امر صورت گیرد.
8137/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.