رسول انتظارمهدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بدترین نوع استفاده از مواد پاک کننده و شوینده مخلوط کردن آن با آب گرم و استفاده از آنها در محیط های بسته است.
وی اضافه کرد: ترکیب مواد شوینده یا پاک کننده ها با مواد سفیدکننده در فضای کوچکی مانند حمام یا دستشویی خطرناک است چون از فعل و انفعالات شیمیایی ترکیب این مواد گاز کلر آزاد می شود که با رطوبت مخاط دهان اسید کلریدریک ایجاد می کند که بسیار قوی و سوزاننده است و استنشاق آن در فضاهای کوچک علایم شدید تنفسی ایجاد می کند.
وی ادامه داد: بخار متصاعد شده از ترکیب جوهرنمک و وایتکس برای چشم، پوست و ریه بسیار خطرناک است و بانوان باید از ترکیب این 2 ماده به شدت بپرهیزند و هنگام شستشوی حمام و دستشویی از ماسک های محافظ استفاده و پنجره ها را باز و تهویه را روشن کنند تا جریان هوا برقرار شود.
وی بیان کرد: بسیاری از مواد ضدعفونی کننده به راحتی از ماسک های کاغذی عبور می کنند و می توانند موجب آسیب به ریه شوند.
وی اضافه کرد: تهویه مناسب محل، روشن کردن هواکش و بازکردن پنجره ها، استفاده نکردن از محلول های غلیظ و بستن دستمال ضخیم مرطوب بر روی دهان و بینی می تواند تا حد زیادی از بروز آلرژی ها و پیشگیری از این مشکلات کمک کند.
انتظار مهدی گفت: استفاده از مواد شوینده شیمیایی ممکن است باعث تشدید بیماری های قلبی، عروقی و ریوی شود و این مواد روی زنان باردار، افراد مسن و کودکان بیشترآسیب رسان است.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان غربی گفت: اولین و بهترین اقدام برای مسمومان ریوی، خروج سریع فرد از محل سربسته و استفاده از هوای آزاد و قرار گرفتن در معرض جریان هواست زیرا استنشاق هوای تازه، تنفس را تسهیل می کند و باعث ایجاد آرامش می شود.
وی اظهار داشت: همچنین استفاده از بخور، به خصوص بخور سرد بسیار کارآمد و خودداری از صحبت کردن مفید است و ارجاع هرچه سریعتر به پزشک یا تماس با اورژانس ضروری می باشد.
وی اضافه کرد: انواع مواد شیمیایی می توانند به چشم آسیب برسانند و مواد شوینده و رنگ بر ازجمله خطرناکترین مواد برای چشم به شمار می روند و در صورت تماس با چشم به سرعت قرنیه را زخم کرده و حتی درموارد شدیدتر می توانند به سوراخ شدن کره چشم منجر شوند.
وی بیان کرد: این مواد همچنین می توانند موجب ایجاد زخم های شدید در پلک شده و چسبندگی های کره چشم و پلک را به همراه داشته باشند و آسیب ناشی از این مواد ممکن است آن قدر جدی باشد که بینایی به طور کامل از بین برود.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان غربی گفت: کودکان به علت کنجکاوی ممکن است در تماس با این مواد قرارگیرند، بی دقتی و سهل انگاری در استفاده، نگهداری یا جابجا کردن مواد پاک کننده و سفیدکننده کودکان را درمعرض خطر قرارمی دهد و مصرف اتفاقی این مواد منجر به التهاب و سوختگی دستگاه گوارش می شود و عمل بلع را با مشکل مواجه می کند.
انتظار مهدی افزود: والدین در صورت مسمومیت خوراکی فرزندان، آنها را وادار به استفراغ نکنند، زیرا این کار موجب آسیب دیدگی و سوختگی بیشتر دستگاه گوارش می شود.
وی ادامه داد: والدین بلافاصله دهان کودک را شستشو داده و کودک نباید آب بخورد زیرا وقتی ماده شوینده با آب ترکیب می شود، جذب آن سریعتر و وضعیت بدتر می شود و بهتر است تا رساندن مصدوم به بیمارستان یا مراکز درمانی با خوراندن شیر عمل رقیق سازی انجام شود.
وی تاکید کرد: استفاده از پودرهای شوینده که آنزیم دار هستند بسیار ایمن تر از استفاده ازمواد سفیدکننده ای است که بخار دارد.
وی بیان کرد: در آستانه سال نو و همزمان با سنت خانه تکانی در کشورمان توجه به اصول ایمنی در مصرف مواد شوینده برای حفظ سلامت امری ضروری است.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان غربی گفت: به مردم توصیه می کنیم هنگام خانه تکانی از پاک کننده استاندارد استفاده و ازمصرف مواد شوینده و پاک کننده ها درفضاهای بسته خودداری کنند.
به گزارش ایرنا، همزمان با ایام پایانی سال استفاده از شوینده ها به دلیل سنت خانه تکانی بیشتر می شود که این امر حوادثی را نیز در سال های گذشته به دنبال داشته است.
8137/7129
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.