علی عبدلی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان صادرات به کشورهای همسایه از جمله عراق، ترکیه، جمهوری آذربایجان و برخی کشورهای اروپایی صادر شده است.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه آذربایجان غربی قطب کشاورزی کشور است غالب محصول های صادراتی این استان در بخش های صنایع غذایی و پتروشیمی تقسیم بندی می شود.
وی با اشاره به اینکه چهار خوشه در این استان فعال است، ادامه داد: ارزش صادرات کالاهای این خوشه های صنعتی طی سال جاری چهار میلیون و 216 هزار دلار بوده است.
وی بیان کرد: فرآوری محصولات باغی، سنگ، عرقیات گیاهی و بسته بندی عسل به ترتیب بیشترین صادرات این خوشه ها را طی سال جاری به خود اختصاص داده اند.
وی اظهار داشت: خوشه های صنعتی خشکبار، مبل و درب های ضد سرقت نیز از دیگر خوشه های شناسایی شده در این استان است.
عبدلی با اشاره به مشکلات واحد های صنعتی در آذربایجان غربی گفت: مشکلات صادرات، به روز نبودن فناوری، کمبود نقدینگی، کاهش سرمایه در گردش و وجود مشکلات ارزی از مهمترین مشکلات واحد های صنعتی این استان به شمار می رود.
وی ادامه داد: استفاده از فناوری های نوین، بهبود کیفیت محصولات تولیدی، افزایش مزیت رقابتی تولید کنندگان و استاندارد سازی واحدها و تولیدات از مهمترین عوامل توسعه صادرات و ورود به بازارهای بین المللی به شمار می رود که باید تولید کنندگان به این عوامل دقت کنند.
وی افزود: در حال حاضر یکهزار و 276 واحد تولیدی در این استان وجود دارد که از این تعداد 947 واحد تولیدی شامل حدود 60 درصد فعال است.
وی بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون نیز 24 واحد تولیدی راکد، فعال شده و این نشان از جایگاه این شهرک ها در حوزه صنعت و تولید استان است.
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی از نظر صنعتی یکی از استان های کم برخوردار کشور به شمار می رود اما با اجرای قانون خروج از رکود تدوینی دولت تدبیر و امید، اقدامات خوبی در راستای بازگشت واحدهای تولیدی و صنعتی این استان به مدار تولید آغاز شده است.
در حال حاضر 25 شهرک و ناحیه صنعتی از 35 مورد مصوب آذربایجان غربی فعال بوده که یکهزار و 100 واحد صنعتی را در خود جای داده است و 20 درصد از این واحدهای تولیدی با ظرفیت پایین فعالیت می کند.
سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران از شهریور 1384 فعالیت خود را آغاز کرد و بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی یک سازمان توسعه ‌ای به شمار می رود.
9918/7129
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.