به گزارش ایرنا، مرتضی عبادی روز چهارشنبه در دیدار با فرماندار سردشت با تاکید بر تقویت مناسبات تجاری و تسهیل ترددهای مرزی و تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق افزود: دشمن همه امکانات را بسیج کرده و یک جنگ اقتصادی تمام عیار را شکل داده است؛ این جنگ اقتصادی یک جهاد و مقابله تمام عیار را می طلبد که بخش زیادی به دست خودمان انجام می گیرد.
وی با اشاره به دیدار اخیرش با رییس جمهوری عراق و موافقت وی با رسمی شدن مرز کیله سردشت اظهار داشت: طرف عراقی تمایل فراوانی برای افزایش مبادلات تجاری با کشورهای همسایه دارد و از این رو آمادگی کامل خود را برای این امر اعلام کرده است.
عبادی بیان کرد: عراق از ظرفیت و قابیلت های خوبی هم برای تامین بخشی از کالا‌های مورد نیاز کشور و هم به عنوان یکی از مقصدهای مهم صادرات کالای ایرانی برخوردار است و باید از این ظرفیت نهایت استفاده را کرد.
سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در اقلیم کردستان عراق میزان صادرات نفتی و غیرنفتی از ایران به عراق را در سال گذشته 13 میلیارد دلار و میزان واردات از این کشور را تنها 120 میلیون دلار اعلام و تاکید کرد: بین واردات و صادرات 2 کشور توازن وجود ندارد و باید با رفع مشکلات و موانع لازم این توازن حاصل شود.
«عبادی»، عدم فعالیت شبانه‌ روزی، کندی در ترخیص کامیون‌ها، نبود زیر‌ساخت‌های مناسب، مشکلات موجود در امر تردد سهل و روان و نبود کارت‌های بازرگانی برای صادرات را از عمده مشکلات بازارچه های مرزی بین ایران و عراق عنوان کرد و ادامه داد: در تجارت و اقتصاد هیچ یک از کشور‌ها خود را از دیگران جدا تصور نمی کنند بلکه باید با همکاری و هماهنگی همه جانبه موانع مختلف را در این زمینه شناسایی و برطرف کرد.
وی در پایان بر تسهیل در امور تجاری فعالان اقتصادی و توسعه صنعت گردشگری سردشت و همچنین استفاده بهینه از این ظرفیت‌ها تاکید کرد.
فرماندار سردشت نیز در این دیدار گفت: بازارچه رسمی کیله یکی از ظرفیت های مهم این شهرستان برای رونق اقتصادی بوده و در شرایط کنونی برای افزایش نرخ اشتغال ضرورت تبدیل آن به گمرک رسمی قابل تامل و پیگیری است.
اقصی نخشی پور به بحث تحریم ها اشاره کرد و افزود: اگر ساز و ‌کارهای لازم در بازارچه کیله فراهم شود با رعایت مقررات تجاری این مرز می تواند فرصت خوبی برای مقابله با تحریم های ظالمانه علیه کشورمان باشد.
وی اضافه کرد: مرز کیله برای صادرات تولیدات داخلی و واردات مواد اولیه مراکز تولیدی می تواند نقش موثری ایفا کند و این امر می تواند در بحث ایجاد اشتغال در این شهرستان نیز بسیار حایز اهمیت باشد.
نخشی پور ابراز امیدواری کرد تا با همت سرکنسول ایران در اربیل و مسوولان استانی مقدمات لازم را فراهم سازند تا مرز کیله به عنوان ظرفیتی بالقوه در جهت توسعه شهرستان و ارایه خدمات بهینه بازرگانی و خدماتی برای رونق معیشت مردم استفاده شود.
مرز کیله در سردشت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده و هم مرز با استان سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق است.
از سال 1382 گمرک بازارچه مرزی کیله سردشت برای تسریع در صادرات کالاهای کارخانه ها و تولیدکنندگان داخلی آغاز بکار کرد؛ این گمرک با داشتن فاصله 20 کیلومتری با «قلعه دیزه»، اولین شهر در شمال عراق، نزدیکترین گمرک بازارچه با این کشور به شمار می رود.
در بازارچه کیله 1٥ غرفه زیر نظر فرمانداری در حال فعالیت است که به صورت خرده فروشی اقدام به صادرات کالاهای مجاز می کند.
7562/6185/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.