مدرس و مسوول برگزاری این کارگاه روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این کارگاه 2 روزه به منظور ایجاد اشتغال و توجه بیشتر به کشت های گلخانه ای با توجه به سیاست گذاری های مسوولان برای کاهش مصرف آب در حوضه دریاچه ارومیه و با همکاری واحد ترویج جهاد کشاورزی و دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد برگزار می شود.
لقمان کوهستانی افزود: در این کارگاه 2 روزه تمامی مراحل کاشت، داشت و برداشت زعفران به روش گلخانه ای ایروپونیک(هوا کشت) به 2 شیوه عملی و تئوری آموزش داده می شود.
وی اضافه کرد: در این روش از هر مکانی مانند مرغداری، گاوداری و گلخانه و سالن های بدون استفاده مانند پارکینگ و پشت بام می توان برای کشت زعفران گلخانه ای استفاده کرد.
وی با اشاره به مزیت های این روش در مقایسه با روش کشت در روی زمین اضافه کرد: در این روش در هر مترمربع 600 پیاز زعفران کشت می شود و میزان تولید 20 تا 60 گرم زعفران است اما در روش کشت در زمین تعداد پیازها کمتر از 80 عدد در هر مترمربع بوده و تولید نیز در حدود سه گرم است.
کوهستانی گفت: از مهمترین مزیت های کشت گلخانه ای و هوا کشت استفاده از حداکثر فضا و سطح زیرکشت به سبب طبقاتی بودن و تراکم کشت بالا، هزینه کم و مقرون به صرفه و بازدهی در زمان محدود است.
وی افزود: در این نوع کشت بر خلاف محیط‌ های دیگر کشت زعفران، برداشت به صورت روزانه و در هر ساعتی از شبانه‌ روز امکان پذیر است.‌
کوهستانی اظهار داشت: طبق برنامه ریزی های انجام شده قرار است این کارگاه روزهای 14 و 15 اسفند ماه در سالن کنفراس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد برگزار شود و علاقه مندان برای شرکت در این کارگاه باید هماهنگی لازم با دفتر آمار و برنامه ریزی واقع در ساختمان اداری دانشگاه آزاد اسلامی را انجام دهند.
به گزارش ایرنا، زعفران که از آن به عنوان طلای سرخ یاد می شود، یکی از محصولات کشاورزی پربازده و با نیاز آبی کم است که بیشتر در استان های شمال شرقی کشور کشت می شود.
کشت این محصول بر روی مزرعه هنوز به خوبی در بین کشاورزان آذربایجان غربی ترویج پیدا نکرده است و به دلیل ناآشنایی رغبت زیادی برای کشت آن در استان وجود ندارد.
3020/6185/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.