امید یوسفی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این سرشماری با استفاده از تلسکوپ، دوربین‌های چشمی و نصبی از مجموع 100 زیستگاه آبی استان در 25 زیستگاه که از شرایط مطلوبی برای زیست پرندگان برخوردار بود انجام شد.
وی با اشاره به اینکه امسال تعداد پرندگان شمارش شده در مقایسه با سال قبل بیش از 2 برابر شده است، اضافه کرد: سال گذشته در مجموع 48 هزار قطعه پرنده در طرح سرشماری زمستانی پرندگان در سطح استان شمارش شده بود.
وی افزود: در بین زیستگاه های آبی استان، بیشترین تعداد پرندگان در تالاب بین المللی «کانی برازان» مهاباد به تعداد 49 هزار و 163 بال و در سد و رودخانه ارس به تعداد 30 هزار قطعه انواع پرنده آبزی و کنارآبزی شمارش شد.
یوسفی گفت: در این سرشماری انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی شامل انواع مرغابی ها از جمله اردک مرمری، سرسبز، حنایی، خوتکاهای بزرگ و کوچک، انواع غازهای خاکستری، پیشانی سفید و بزرگ و کوچک، درناها، فلامینگو، پلیکان های سفید و خاکستری و پرندگان شکاری سرشماری شد.
وی یادآور شد: این سرشماری همزمان با طرح جهانی سرشماری پرندگان ( یک تا 30 ژانویه) برابر با بهمن ماه در زیستگاه های آبی استان هر سال انجام می شود.
یوسفی افزود: بررسی آخرین وضعیت پرندگان و زیستگاه های آنها و همچنین سنجش تاثیرگذاری اقدامات اداره حفاظت محیط زیست در خصوص یگان حفاظت، زهکشی و احیای تالاب ها در این منطقه در خصوص افزایش و تنوع گونه ها از اهداف برگزاری سرشماری هستند.
رییس اداره نظارت بر حیات وحش محیط زیست آذربایجان غربی گفت: این سرشماری در استان با مشارکت 20 گروه و در حدود 100 نفر از کارشناسان و محیط بانان محیط زیست، متخصصان پرنده نگری و علاقه مندان به این حوزه انجام می شود.
یوسفی افزود: این اطلاعات پس از جمع آوری به سازمان محیط زیست ارسال می شود تا پس از جمع بندی نهایی به سازمان بین المللی محیط زیستی و رصد کننده جمعیت گونه های پرندگان ارسال شود.
وی اضافه کرد: این آمارها پس از جمع بندی نهایی و تعیین جمعیت پرندگان در گونه های مختلف، برای اجرای طرح های حمایت از گونه های در حال انقراض و دلایل کاهش یا افزایش گونه ها مختلف و سیاست گذاری دولت ها در این زمینه کاربرد دارد.
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی با دارا بودن بیش از 300 گونه از انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی و بیش از 70 تالاب دایمی و فصلی یکی از مهمترین مکان های مهاجرت و زیست انواع پرندگان است.
3020/6185/7129
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.