رییس هیات ورزش روستایی و بازی های بومی محلی مهاباد روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: این آیین عصر روز جمعه با حضور بیش از پنج هزار نفر از اقشار مختلف مردم بیشتر شهرهای کردنشین غرب کشور به میزبانی مهاباد برگزار شد.
یونس رسولی هدف از اجرای این جشن را زنده نگهداشتن آیین های کهن مناطق کردنشین ایران عنوان کرد و گفت: این آیین به همت دوستداران آیین های بومی محلی مهاباد برای ششمین سال متوالی است که باشکوه هرچه تمامتر و با استقبال گسترده اقشار مختلف مردم در آستانه فصل بهار برگزار می شود.
وی اضافه کرد: این مراسم با همکاری اداره ورزش و جوانان، میراث فرهنگی و گردشگری، بخشداری، دهیاری و اهالی روستای سهولان و مدیریت مجموعه غار آبی تاریخی سهولان این شهرستان برگزار شد.
رسولی گفت: «بیلندانه/ گذاشتن بیل و رفتن به استقبال بهار» یکی از جشن های با شکوه و پرنشاط کردهای این خطه به شمار می رود که در اقصی نقاط مناطق کردنشین ایران و عراق برگزار می شود و همچون بسیاری دیگر از آیین ها و جشن های سنتی رو به فراموشی است.
به گزارش ایرنا، این آیین جشن کهنی است که ارتباطی مستمر با دامداری به عنوان شکل معیشتی غالب این مناطق دارد، زمان برگزاری این جشن باستانی در روزهای 14 و 15 بهمن ماه هر سال می باشد که مصادف با زمان تقریبی تغییر اساسی آب و هوا و گرم شدن تدریجی زمین و کم شدن هیبت زمستان است که امسال به علت تقارن با ایام فاطمیه با تاخیر در این شهرستان برگزار شد.
نام این آیین نیز بر گرفته از همین واقعیت و تغییر آب و هوایی است؛ بیلن دانه در معنی تحت اللفظی به معنای گذاشتن بیل روی زمین است، شاید این نوع نامگذاری با توجه به اینکه این مراسم ریشه در آغاز فصل بهار دارد، نویدی برای آمادگی زمین برای کشت محصولات کشاورزی باشد.
هدف اصلی این آیین را می توان در 2 حیطه شکرگزاری و بخشش عنوان کرد؛ این مراسم در واقع شکرگزاری برای گذشتن از سرمای سخت کوهستان و همچنین طلب زیادت روزی در سال پیش روی است.
این آیین کهن به عنوان یکی از قدیمی ترین مراسم در میان قوم کرد مورد استقبال فراوان اقشار مختلف مردم قرار گرفته و هر ساله با شکوهی بی مانند بهتر از سال گذشته برگزار می شود.
شهرستان مهاباد با 215 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی و 116 کیلومتری مرکز استان واقع شده است.
6185/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.