به گزارش ایرنا آیین سنتی «سو چرشنبه سی» از جمله این آیین هاست که در راستای احیای آداب و رسوم سنتی مربوط به نوروز برای اولین بار در داخل محدوده منطقه آزاد ماکو و در روستای گردشگری «رند» برگزار شد.
در این آیین که در نخستین روز از اسفند ماه برگزار شد، دختران با لباس محلی آذربایجان و با همراهی موسیقی سنتی مغام، کوزه های سفالینه را از آب رودخانه پر کردند و با دکلمه بایاتی ها و نوای ساز «قوپوز» آداب این مراسم را اجرا کردند.
شعرخوانی و پایکوبی سنتی آذربایجانی موسوم به «یاللی» نیز از برنامه های جنبی در جهت ایجاد شور و نشاط اجتماعی در آیین «سو چرشنبه سی» به شمار می رفت.
رییس اداره میراث فرهنگی ماکو در حاشیه این آیین سنتی به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اهتمام یک سازمان مردم نهاد برای احیای آیین های قدیمی منسوخ شده منطقه مانند «سوچرشنبه سی»، «قوچ قاتما»، «اودچرشنبه سی»، «یئل چرشنبه سی» و« توپراق چرشنبه سی» قابل تقدیر است و برگزاری این آیین ها مورد حمایت مسوولان قرار می گیرد.
علی خورابلو ادامه داد: میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، حسب وظیفه ذاتی خود همواره از میراث ناملموس و معنوی مناطق حمایت کرده است زیرا احیای این آیین ها ظرفیت گردشگری منطقه را تقویت می کند.
فرزین حسین پور، مدیر انجمن مردم نهاد قالابوم نیز با اشاره به اهداف این سازمان در جهت احیای آیین ها و سنت های کهن منطقه از حضور پرشور مردم تقدیر و موفقیت برنامه را مدیون حمایت های برخی دستگاه ها و نیز اعضای گروه دانست.
به گزارش ایرنا «آیین سوچرشنبه سی» با همراهی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان، دبیرخانه ستاد خدمات سفر منطقه آزاد ماکو و همکاری اهالی و شورای اسلامی و دهیاری روستای گردشگری «رند» و اداره ورزش و جوانان و همچنین مشارکت انجمن های درختکاران جوان ماکو، انجمن شعر و ادب یلدا برگزار شد.
روستای گردشگری «رند» یکی از روستاهای شهرستان ماکو است و در فصل های بهار و تابستان گردشگران زیادی برای تفریح به این روستا سفر می کنند.
3072/7132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.