به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی که در گذشته نه چندان دور به عنوان یکی از استان های پرآب کشور محسوب می شد و بسیاری از مردم ایران برای دیدن این نعمت الهی به ویژه در دریاچه ارومیه به این استان سفر می کردند، امروزه با مشکلات جدی در بخش آب مواجه است و روز به روز هم به آنها افزوده می شود.
تغییرات اقلیمی، کاهش منابع آبی، افزایش حجم کشاورزی به ویژه محصولات پرآب بر و بی توجهی به فناوری های نوین در جهت کاهش مصرف آب از جمله مهمترین عوامل بروز مشکلات آبی در آذربایجان غربی است.
در کنار این عوامل، وجود چاه های غیرمجاز بی شمار و روزافزون به معضلی بسیار جدی در استان تبدیل شده است و با توجه به گستردگی آن و همچنین عجین شدن این معضل با معیشت بهره برداران و کشاورزان، به نظر حل نشدنی می آید.
وجود 60 هزار چاه غیرمجاز و همچنین حدود نصف این تعداد چاه مجاز در کنار استفاده روزافزون غیرمجاز از منابع آب سطحی با استفاده از موتورهای کِشنده، بلای جان منابع آب سطحی و زیرزمینی شده است و پرکردن آنها نیز به نظر نمی تواند دارویی موثر برای این درد باشد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی در جلسه ویژه بررسی مسائل مربوط به آب که با حضور مدیران بخش های دولتی و خصوصی استان برگزار شد، گفت: افزایش تعداد چاه و از بین رفتن انهار سنتی در بخش کشاورزی به علت تفکیک اراضی در این بخش به زمین های کوچک از جمله مهمترین مشکلات آبی استان است.
کیومرث دانشجو افزود: در حال حاضر 60 هزار چاه غیرمجاز وجود دارد که هرچند میزان مصرف آنها حدود 650 میلیون مترمکعب در سال است ولی همین میزان نیز در کاهش منابع آبی اثر می گذارد.
وی اضافه کرد: حل مشکل این چاه ها به همت جمعی نیاز دارد و همه دستگاه های اجرایی، قضایی و نظارتی باید در این خصوص به اجماع برسند.
وی بیان کرد: تنوع چاه ها و شرایط آنها به حدی زیاد است که برخورد با این معضل، نمی تواند مفید باشد و باید برای آن فکری اساسی شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی ادامه داد: اصلی ترین معضل در افزایش چاه های غیرمجاز، تفکیک زمین های کشاورزی به قطعه های کوچک تر است زیرا هر فرد برای زمین خود، چاه اختصاصی در نظر گرفته است و این روند باید اصلاح شود.
دانشجو اظهار داشت: حفر چاه های غیرمجاز که سطح بالاتری نیز نسبت به دیگر چاه ها قرار دارد و به بیش از 6 تا هشت متر نمی رسند، یک شبه اتفاق می افتد و افراد با استفاده از دستگاه های حفاری، شبانه اقدام به این کار می کنند و جلوگیری از آن نیز سخت است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت: پرکردن این چاه ها نمی تواند عملی شود و باید برای حل این مشکل مشوق هایی را برای کشاورزان در نظر گرفت.
رسول جلیلی افزود: می توان با تشویق کشاورزان به اجرای طرح های آبیاری قطره ای یا زیرسطحی، پروانه چاه را صادر کرد و این امر به قانون مجلس شورای اسلامی نیاز دارد.
وی اضافه کرد: این امر می تواند ضمن ایجاد امنیت روانی و شغلی برای کشاورزان، زمینه افزایش راندمان این بخش را تا 90 درصد افزایش دهد.
وی همچنین راه اندازی مزارع و باغ های الگو برای کاهش مصرف آب را در تشویق کشاورزان به صرفه جویی موثر دانست و بیان کرد: فردی در ارومیه پیشقدم شده و حاضر است 30 هکتار زمین خود را برای اجرای طرح های نوین کشاورزی در حوضه آبیاری اختصاص دهد که می توان از این فرصت بهره برد.
استاندار آذربایجان غربی هم در این خصوص گفت: کاهش تعداد چاه های غیرمجاز و استفاده از روش های تشویقی برای تحقق این امر بسیار ضروری است و باید مورد توجه قرار گیرد.
محمدمهدی شهریاری افزود: می توان این طرح های تشویقی را تدوین و با همراهی نمایندگان مجلس به صورت طرح در مجلس شورای اسلامی مطرح و به قانون تبدیل کرد.
وی اضافه کرد: باید همه مدیران مرتبط در این خصوص اهتمام ویژه داشته باشند تا این معضل رفع شود و منابع آبی استان روز به روز افزایش یابد.
به گزارش ایرنا، همراهی کشاورزان، تجمیع زمین های کشاورزی و استفاده از زمین های با سطح بیشتر در کنار استفاده از فناوری های نوین در کاهش مصرف آب بخش کشاورزی موثر خواهد بود.
2093/3072
گزارش از: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.