به گزارش ایرنا رسول جلیلی روز چهارشنبه در آیین تجلیل از 100 کشاورز نمونه استان و 2 کشاورز نمونه ملی در ارومیه اضافه کرد: باید نوع کشت را تغییر داد و محصولی با مصرف کم آب به کشاروزان استان معرفی کرد؛ انتخاب مرزعه های الگویی و ترویج این نوع مزارع در بین کشاورزان راه آگاهی بخشی به آنان است.
وی افزود: برنامه عملیاتی بخش کشاورزی در 23 زمینه و به تعداد 55 پهنه در جهاد کشاورزی استان تهیه شده ولی باید برای هر روستا برنامه جداگانه ای ترسیم شود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: تلاش می شود واحدهای فرآوری به روستاها منتقل شده و وام های کم بهره به روستاییان و کشاورزان اعطا شود.
جلیلی بیان کرد: بخش کشاورزی نیازمند سرمایه گذاری بیشتری بوده و بخش دولتی باید سرمایه گذاری بیشتری در بخش زیرساخت های تولید در این منطقه انجام دهد.
وی با اشاره به اجرای طرح های آبیاری نوین نیز افزود: با دستور رهبر معظم انقلاب در چند سال اخیر اعتبارات آب های مرزی در استان به حدود 1400 میلیارد تومان افزایش یافته است.
جلیلی بیان کرد: در این استان اختصاص چنین اعتباری بی نظیر می باشد و موجب شده تا 61 هزار و 500 هزار هکتار اراضی استان به آبیاری تحت فشار در زمین های مناطق مرزی مجهز شود.
وی با بیان اینکه کارگروه شورای گفت و گوی بخش کشاوزی در استان فعال می باشد، اظهار داشت: در کنار آن کارگروه تحقیق و توسعه در استان نیز تشکیل شده تا تحقیقات و یافته های تحقیقاتی در بخش آموزش و تحقیق در اختیار کشاورزان قرار داده شود.
وی با اشاره به اینکه تولید محصولات کشاورزی در استان از 1.5 میلیون تن در سال 1357 به بیش از 6 میلیون تن رسیده، اضافه کرد: مشکل کود در استان حل شده و در حال انتقال به شهرستان هاست.
جلیلی با اشاره به اهداف فعالیت بخش کشاورزی و برنامه ریزی ها در این زمینه بیان کرد: مشارکت در احیای دریاچه ارومیه اولین هدف بوده و در کنار آن افزایش بهره وری و ارزش افزوده حاصل از تولید بخش کشاورزی برای ایجاد توسعه پایدار و کشاورزی پایدار در استان توام با افزایش درآمد کشاورزان مطرح است.
به گزارش ایرنا در این آیین از 100 نفر کشاورز برگزیده در استان تجلیل شد که 2 نفر از این افراد برگزیده های ملی هستند.
براساس آمار موجود آذربایجان غربی با تولید بیشترین میزان سیب و چغندرقند به میزان یک سوم تولید کشور در رتبه اول قرار گرفته است.
مرغداران این استان نیز در سال های اخیر توانسته اند رتبه اول زنجیره های تولید کشور را به خود اختصاص دهند و درخشش خوبی در این زمینه داشته باشند.
940 هزار تن ظرفیت سردخانه های استان بوده و آذربایجان غربی در این زمینه نیز در کشور نمونه است.
این استان در بخش صنایع تبدیلی با ظرفیت تولید یک میلیون تن در تولید خوراک دام و طیور نیز در رتبه اول می باشد.
7125/7129
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.