بیتا احمدیان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: «غلامعلی فاروغی» در زنجیره یکپارچه تولید و عرضه گوشت مرغ شهرستان ارومیه و «محمد امین اوطمیشی» در زمینه نگهداری از شبکه های آبیاری تحت فشار مهاباد دو نفر از نمونه های ملی بخش کشاورزی در آذربایجان غربی هستند که از آنان نیز تجلیل می شود.
وی گفت: اصلاح الگوی مصرف و بکارگیری بهینه عوامل پایه تولید آب و خاک و مصرف متعادل و بهینه نهاده های تولید از عواملی است که در انتخاب کشاورزان مورد توجه بوده است.
وی اظهار داشت: رعایت اصول فنی و علمی در فرایند تولید، کاهش هزینه تولید با بهره گیری از دانش های نوین، تولید محصول سالم، رعایت اصول ایمنی و بهداشتی، خلاقیت و نوآوری در فرایند تولید، حضور و مشارکت در برنامه های موضوعی و ترویجی و اعمال مدیریت فنی از عوامل دیگری است که در انتخاب ها به آنها توجه شده است.
مدیر هماهنگی ترویج کشاروزی آذربایجان غربی ادامه داد: بررسی نتایج فعالیت کشاورزان برگزیده با میانگین برداشت ها در باغ ها و سطح مزارع بیانگر تفاوت و فاصله بسیار بین رکوردها و متوسط تولید در سطح استانی و ملی است.
احمدیان گفت: یکی از وظایف تخصصی ترویج در کنار محققان، کارشناسان و مروجین یافتن منشا و علت این شکاف بزرگ است.
احمدیان اضافه کرد: ضریب پوشش برنامه های ترویجی، ضریب نفوذ دانش در بخش کشاورزی و دسترسی کشاورز به محققین و کارشناسان این بخش افزایش یافته است و این موضوع ارتباط مستقیمی با طرح ها و برنامه های احیای دریاچه ارومیه دارد.
وی افزود: در اجرای تمامی برنامه های بخش ترویج اهدافی در حال پیگیری است که یکی از این اهداف کمک به احیای دریاچه ارومیه و اجرای طرح های مختلف کشاورزی پایدار و طرح تحولی ترویج در احیای دریاچه است.
احمدیان ادامه داد: افزایش بهره وری آب و ترویج سیستم های نوین آبیاری، اصلاح سیستم های آرایش کشت، ترویج استفاده از کودهای آلی و زیستی و استفاده از بذرهای مقاوم به خشکی از سایر اهداف در حال پیگیری است.
مدیر ترویج جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اظهار داشت: توانمندسازی جوامع محلی و کشاورزان، جوانان، زنان و دختران روستایی و افزایش راندمان تولید در واحد سطح و توسعه کشاورزی با انتقال دانش نوین از سایر اهداف قابل پیگیری در این بخش است.
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی دارای 235 هزار بهره برار عرصه کشاورزی است که این افراد سالانه بیش از 6.2 میلیون تن انواع محصولات را تولید و روانه بازار می کنند.
7125/7129
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.