به گزارش ایرنا، بدون شک یکی از بازوهای توانمند انقلاب اسلامی در 40 ساله اخیر حضور جوانان ایران اسلامی در عرصه های مختلف جامعه بوده است به طوری که در طول چهار دهه از انقلاب هرجا که جوانان ولایتمدار حضور داشتند، شاهد ثبات و صلابت کشور بودیم.
یکی از راه های پیشرفت و ترقی کشورها نیز به طور قطع سرمایه گذاری بر روی جوانان و نسل آینده است زیرا نسل جوان به عنوان نیروی فعال و متحرک، پرتلاش و با احساس می تواند نقش موثری در پیشرفت یک جامعه داشته باشد.
حضرت‌ آیت ‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب در بیانیه اخیرشان نیز فصل الخطاب بخش مهمی از رهنمودهایشان جوانان ایران اسلامی بود؛ ایشان با بیان اینکه کشور از نظر ظرفیت های طبیعی و انسانی، کم‌نظیر بوده و بسیاری از این ظرفیت ها با غفلت دست‌اندرکاران تاکنون بی‌استفاده یا کم‌ استفاده مانده است بر بهره برداری از این ظرفیت های بی بدیل تاکید داشتند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی به دفعات طی جلسات مختلف نیز در مورد آینده درخشان ایران اسلامی و نیز عبارت «ما می توانیم» تاکید و این باور قلبی را مابین ایرانیان ایجاد کرده اند؛ هرچند گاهی برخی ها مغرضانه این چشم انداز را دست نیافتنی بیان می کنند اما واقعیت آن است که بر اساس آمارها جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته با وجود تمامی فراز و فرودهایش خوش درخشیده است و هم اکنون ما در برخی از عرصه های علمی، نظامی، فرهنگی و غیره در قله های رفیع جهانی قرار داریم.
اینکه تبدیل ظرفیت های بالقوه به بالفعل به توان مدیریتی کشور باز می گردد چنانکه برخی از کشورهای همسایه که نفت، گاز و منابع طبیعی خدادای آنچنانی هم ندارند، درآمدهای قابل توجهی را از راه هایی همچون گردشگری، فروش لوازم خانگی، خدمات مهندسی، ساختمان و غیره کسب می کنند.
یک واقعیت آشکار را باید پذیرفت که ما در حوزه مدیریتی منابع و فرصت ها و موقعیت ها دارای نکات ضعفی هستیم که تاکید رهبر انقلاب و نگاه مثبت به آینده ایران اسلامی با تکیه بر همان ظرفیت ها شکل می گیرد.
جوانان بخش اعظمی از جامعه امروز را تشکیل می دهند اما متاسفانه ظرفیت این قشر برای دستیابی به توسعه مورد توجه قرار نگرفته و در بسیاری از موارد تنها به عنوان ابزاری برای دستیابی به برخی منافع سیاسی درنظر گرفته می شوند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات قبلی خود نیز بر استفاده از نیروی جوانان تاکید داشتند و فرمودند: «یک حرکت جوانانه و پرتلاش و پرنشاط در کشور وجود دارد که اعتقاد بنده به آینده ای به مراتب بهتر از امروز را برای ایران، مستحکم تر از همیشه کرده است».
ایشان در بیانیه اخیرشان نیز با تاکید بر این امر که جوانان به عنوان افرادی کارآزموده و پُرانگیزه باید از انقلاب خود حراست کنند، فرمودند: «بسیاری از ظرفیت ها دست‌نخورده مانده است؛ گفته شده‌ است که ایران از نظر ظرفیت های استفاده نشده طبیعی و انسانی در رتبه اول جهان است، بی‌شک شما جوانان مؤمن و پُرتلاش خواهید توانست این عیب بزرگ را برطرف کنید».
ایران اسلامی بدون شک صاحب منابع سرشار و غنی و ملتی هوشمند و بزرگ و به ویژه جوانانی آرمان گرا، متخصص و علاقه مند به کشور و نظام و ملت شان است؛ یعنی هم سرمایه مادی و هم انسانی ایران انصافا یک ظرفیت بی نظیر است که باید با جهت دهی مسوولان در راستای توسعه و پیشرفت کشور حرکت کنند.
ایشان با ارزیابی شرایط کشور خطاب به جوانان می فرمایند: «جوانان عزیز در سراسر کشور بدانند که همه‌ راه ‌حل‌ها در داخل کشور است، اینکه کسی گمان کند که مشکلات اقتصادی صرفاً ناشی از تحریم است و علّت تحریم هم مقاومت ضدّ استکباری و تسلیم نشدن در برابر دشمن است؛ پس راه‌حل، زانو زدن در برابر دشمن و بوسه‌زدن بر پنجه‌ گرگ است خطایی نابخشودنی است».
تاکید فراوان رهبر معظم انقلاب بر نیروی جوانان به این دلیل است که یکی از مهم ترین عوامل توسعه هر کشوری نیروی انسانی و جوان آن کشور است که اگر بخوبی هدایت شوند می توان با بهره مندی از ظرفیت آنان به رشد و پیشرفت همه جانبه کشور امیدوار بود.
قشر جوان ظرفیت بالقوه‌ای هستند که مسوولان باید در ایجاد بسترهای مناسب برای رشد و شکوفا شدن استعدادهای جوانان تلاش و اقدام شایسته انجام دهند.
امروز همه صاحب نظران عقیده دارند که نصّ اصلی در توسعه یک ملت و یک کشور نیروی انسانی می باشد، به دلیل اینکه نسل جوان به عنوان آینده سازان یک ملت هستند و مهمترین تاثیرات را بر روی پیشرفت یک کشور می گذارند، اکثر جوامع برنامه های زیادی را برای تقویت نیروی انسانی خود پی ریزی می کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از بیاناتشان با بیان اینکه «چشم امید نظام به جوانان است» افزودند: جوان، نیروی محرکه، پویا و نیروی تلاشگر یک کشور هستند که بر اساس ویژگی هایی که دارند می توانند نقش اصلی را برای پیشرفت و توسعه کشور بر عهده بگیرند.
ایشان تاکید کردند باید با همّت و هوشیاری و سرعت عمل و ابتکار جوانان دنباله ی مسیر انقلاب طی شود و مدیران جوان، کارگزاران جوان، اندیشمندان جوان، فعّالان جوان، در همه‌ میدان های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و بین‌المللی و نیز در عرصه‌های دین و اخلاق و معنویّت و عدالت، باید شانه‌های خود را به زیر بار مسئولیّت دهند، از تجربه‌ها و عبرت های گذشته بهره گیرند، نگاه انقلابی و روحیه‌ انقلابی و عمل جهادی را به کار بندند و ایران عزیز را الگوی کامل نظام پیشرفته‌ اسلامی بسازند.
رهبر معظم انقلاب که همواره معتقد بوده اند «نسل جوان و پرافتخار این سرزمین، پرچم استقلال، عزت، عظمت و شرافت ایران را بلندتر از هر زمان دیگر به اهتزاز درخواهد آورد» در بیانیه اخیرشان نیز فرمودند: «جوانان ثروت عظیمی برای کشور هستند که هیچ اندوخته‌ی مادّی با آن قابل قیاس نیست».
ایران اسلامی که به عنوان یک کشور جوان شناخته می شود بهترین شرایط و موقعیت را با برنامه ریزی و توجه بر روی نیروی انسانی جوان، برای ساختن یک کشور پیشرفته و توسعه یافته داراست.
جوان های ما علاوه بر اینکه به رشد علمی خود سرعت می بخشند، باید در کنار فراگیری علم و دانش شخصیت معنوی خود را نیز تقویت کنند و شخصیت معنوی خود را در کنار شایستگی های علمی شکل دهند.
نقش جوانان در توسعه و بالندگی غیرقابل انکار و مشارکت جوان در عرصه‌های مختلف یک ضرورت است که البته بسترهای مناسب و متناسب باید برای بالندگی آنان ایجاد گردد.
با توجه به اینکه در هر جامعه ای مهم ترین سرمایه، نیروی انسانی و بویژه جوانان آن جامعه هستند در صورتی که مسوولان بتوانند برای این قشر مهم از جامعه برنامه ریزی کنند و از این ظرفیت بسیار مهم استفاده کنند قطعا جامعه سریع تر به توسعه و پیشرفت خواهد رسید.
6185/3072
مسوول دفتر ایرنا در مهاباد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.