دبیر این جشنواره روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نمایش «آچیلمامیش چیچکلر» به کارگردانی شهریار نیریز، ساعت 16 عصر امروز در محل آکادمی تئاتر اورمیا میزبان علاقه مندان به تئاتر است.
«پدرام رحمانی» با بیان اینکه این اثر برگرفته از داستان های عامیانه ارومیه و با موضوع اجتماعی است، افزود: این نمایش روایت گر زنی است که شوهرش او را ترک کرده و او نسبت به همه مردان احساس کینه می کند.
وی همچنین ادامه داد: این نمایش با نقش آفرینی پنج بازیگر از گروه نمایشی «سولدوز» و به زبان ترکی اجرا می شود.
دبیر جشنواره تئاتر فولکلوریک آذربایجان در ادامه گفت: نمایش «اصلی ایله و کرم» نیز ساعت 17:30 عصر در تالار وحدت ارومیه به روی صحنه می رود.
وی با بیان اینکه این نمایش به کارگردانی «رضا خوفی» اجرا می شود، افزود: داستان این اثر که برگرفته از افسانه های کهن آذربایجان بوده و روایتگر عشق میان یک پسر مسلمان(کرم) و یک دختر مسیحی(اصلی) است که کشیشان مسیحی با ازدواج آنان مخالفت می کنند.
«رحمانی» سبک این اجرا را ملودرام عاشقانه توصیف کرد و گفت: این تئاتر با همکاری گروه نمایشی آوانسن و با بازی 13 هنرپیشه به روی صحنه می رود.
به گزارش ایرنا نخستین جشنواره تئاتر فولکلوریک آذربایجان از 23 تا 27 بهمن سال جاری در آکامی تئاتر اورمیا و تالار وحدت ارومیه و با اجرای هشت اثر در حال برگزاری است.
علی صابر رضایی متولد 1333 در ارومیه بوده، لیسانس حقوق، قاضی بازنشسته دادگاه‌های تجدید نظر آذربایجان غربی و وکیل دادگستری است؛ وی در سال 1392 پس از 33 سال قضاوت بازنشسته شد و از آن به بعد به وکالت مشغول است.
تنوع موضوع و سبک در نمایشنامه های صابررضایی تحسین برانگیز است؛ چنانکه «گول آغا» سمبلیک، «اتوبوس ایستگاهی» طنز، «کابوس های آقای پاک سرشت» طنز آمیخته با انتقاد، «طالوت بر داود» مذهبی و «گرسنگی» پانتومیم است.
اثر «دایی جان پاپیل» وی مسایل اجتماعی روز آذربایجان را به زبان هنر بیان و در کتاب دیگری سه نمایشنامه با مضامینی برگرفته از ادبیات کهن ایران چون عطار نیشابوری، عبید زاکانی و مولوی را خلق کرده است؛ وی در نمایشنامه «در انتظار لحظه ها» نیز بحث خانواده و روابط نادرست بین همسران و تداخل دنیای کار و دنیای خانواده را به تصویر کشیده است.
ماجرای درخت نارون وی نیز یک نمایشنامه اجتماعی است که به بررسی معضلات فرهنگی جامعه امروزی در قالب تقابل سنت و مدرنیته می پردازد.
سمبلیک بودن ویژگی غالب آثار علی صابر رضایی است و واکاوی لایه های سمبلیک در بیشتر آثار وی به پژوهشی جامع نیاز دارد.
9939/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.