قادر مرادی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امسال 172 شهر از استان‌‌های کشور موفق به ارسال آثار خود به دبیرخانه مرکزی جشنواره پایتخت کتاب ایران شدند و در این دوره به غیر از افزایش کمی آثار ارسالی به دبیرخانه، در حوزه محتوایی و مستندسازی نیز شهرهای شرکت کننده رشد قابل توجهی دارد.
وی افزود: داوری این دوره در سه مرحله صورت گرفت و 35 شهر به مرحله نیمه نهایی راه یافتند و هیات داوران 20 شهر را به عنوان شهرهای راه یافته به مرحله نهایی معرفی پایتخت کتاب ایران انتخاب کردند.
مرادی گفت: 20 شهر راه یافته به مرحله نهایی شامل مهاباد و ارومیه از آذربایجان غربی، شهرری از استان تهران، خورموج و برازجان از بوشهر، دزفول و رامهرمز از خوزستان، سبزوار از خراسان رضوی، خرم‌آباد از لرستان، خاش از استان سیستان و بلوچستان، رفسنجان، بم و سیرجان از استان کرمان، اسلام‌آباد غرب از کرمانشاه، شیراز و اوز و صدرا از فارس، بابل از مازندران و ابرکوه و یزد از استان یزد است.
وی یادآور شد: از میان شهرهای اعلام شده یک شهر به عنوان پنجمین پایتخت کتاب ایران و چهار شهر نیز به عنوان شهر خلاق در زمینه ترویج کتاب و کتابخوانی از سوی هیات داوران نهایی این برنامه انتخاب خواهد شد.
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهاباد گفت: دوستداران کتاب در مهاباد سال گذشته نیز شانس خود را برای کسب این عنوان امتحان کردند و توانستند در بین 128 شهر متقاضی در جایگاه چهارم قرار گیرند و عنوان شهر خلاق کتاب کشور را به دست بیاورند.
به گزارش ایرنا مراسم اختتامیه انتخاب و معرفی پنجمین پایتخت کتاب ایران با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری، جمعی از مسوولان فرهنگی کشوری و اهالی قلم و فرهنگ، چهارم اسفند 1397 در سالن همایش های بین المللی کتابخانه ملی ایران برگزار خواهد شد.
در دوره نخست انتخاب پایتخت کتاب ایران، شهر اهواز به عنوان پایتخت کتاب کشور معرفی شد و تاکنون بوشهر، نیشابور و کاشان افتخار کسب عنوان پایتخت کتاب ایران را کسب کرده اند.
هدف از انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران کمک به توسعه پایدار فرهنگی و اجتماع‌ محور شهرها، انسجام‌بخشی به فعالیت‌های فرهنگی در شهرها با محوریت کتاب و کتابخوانی و ساماندهی و بهره ‌گیری از امکانات و ظرفیت‌های محلی و بومی برای ترویج کتابخوانی است.
این طرح با مشارکت برخی از نهادهای دولتی و غیردولتی از جمله کمیسیون ملی یونسکو، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، تشکل‌های نشر و دیگر نهادها و سازمان‌های فعال و علاقه‌مند در این زمینه اجرا می‌شود.
3020/6185/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.