دبیر این جشنواره روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این تئاتر به نویسندگی علی صابر رضایی و با همکاری گروه تئاتر اتود در تالار وحدت ارومیه نمایش داده شد.
پدرام رحمانی با بیان اینکه این نمایش برداشتی آزاد از افسانه های محلی ارومیه است، افزود: این نمایش روایت دختری به نام «اورمیا» است که برای نجات سرزمینش مبارزه می کند و رازی را در دل پنهان کرده است.
وی با بیان اینکه این اثر به زبان ترکی اجرا شد، گفت: این نمایش با بازی پنج نفر بازیگر در معرض دید تماشاچیان قرار گرفت.
به گزارش ایرنا نخستین جشنواره تئاتر فولکلوریک آذربایجان از 23 تا 27 بهمن سال جاری در آکامی تئاتر اورمیا و تالار وحدت ارومیه و با اجرای هشت اثر در حال برگزاری است.
علی صابر رضایی متولد 1333 در ارومیه بوده، لیسانس حقوق، قاضی بازنشسته دادگاه‌های تجدید نظر آذربایجان غربی و وکیل دادگستری است؛ وی در سال 1392 پس از 33 سال قضاوت بازنشسته شد و از آن به بعد به وکالت مشغول است.
تنوع موضوع و سبک در نمایشنامه های صابررضایی تحسین برانگیز است؛ چنانکه «گول آغا» سمبلیک، «اتوبوس ایستگاهی» طنز، «کابوس های آقای پاک سرشت» طنز آمیخته با انتقاد، «طالوت بر داود» مذهبی و «گرسنگی» پانتومیم است.
اثر «دایی جان پاپیل» وی مسایل اجتماعی روز آذربایجان را به زبان هنر بیان و در کتاب دیگری سه نمایشنامه با مضامینی برگرفته از ادبیات کهن ایران چون عطار نیشابوری، عبید زاکانی و مولوی را خلق کرده است؛ وی در نمایشنامه «در انتظار لحظه ها» نیز بحث خانواده و روابط نادرست بین همسران و تداخل دنیای کار و دنیای خانواده را به تصویر کشیده است.
ماجرای درخت نارون وی نیز یک نمایشنامه اجتماعی است که به بررسی معضلات فرهنگی جامعه امروزی در قالب تقابل سنت و مدرنیته می پردازد.
سمبلیک بودن ویژگی غالب آثار علی صابررضایی است و واکاوی لایه های سمبلیک در بیشتر آثار وی به پژوهشی جامع نیاز دارد.
9939/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.