به گزارش ایرنا، رضا جهینی روز چهارشنبه در جلسه شورای حفاظت منابع آب مهاباد اظهار داشت: این رهاسازی طبق مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه از روز 27 بهمن ماه آغاز شده و تا 17 روز ادامه خواهد داشت.
وی ادامه داد: در این مدت رهاسازی آب با حجم 20 مترمکعب در ثانیه صورت گرفته و طی آن هر ساعت سه مگاوات برق نیز در نیروگاه سد مهاباد تولید و وارد مدار خواهد شد.
وی اظهار داشت: هم اکنون 75 درصد از ظرفیت 195 میلیون مترمکعبی مخزن سد مهاباد آبگیری شده است که با توجه به پیش بینی‎های هواشناسی و بارش های چندماه آینده تدابیر لازم برای مقابله با سیلاب های ناگهانی و جلوگیری از آبگرفتگی مناطق پایین دست سد و رودخانه مهاباد اندیشیده شده است.
رییس اداره امور آب مهاباد اضافه کرد: بهترین زمان برای رهاسازی آب از سد مهاباد قبل از سرریز شدن آن است چرا که هم مصوبات ستاد احیای دریاچه اجرا می‎شود و هم مدیریت منابع آب شهرستان هم به خوبی صورت می‎گیرد.
جهینی گفت: مرحله اول این رهاسازی آذرماه ماه گذشته با حجم 28 میلیون مترمکعب آب از سد مهاباد به سمت دریاچه ارومیه انجام شده بود.
وی با بیان افزایش 60 درصدی آب ذخیره سازی شده در سد مهاباد در سال جاری در مقایسه با پارسال یادآور شد: طبق آخرین آمار 157 میلیون متر مکعب آب در پشت سد مهاباد ذخیره شده است که این مقدار در سال گذشته 71 میلیون مترمکعب بود.
به گزارش ایرنا، سد مهاباد دارای 197 میلیون مترمکعب ظرفیت اسمی و 172 میلیون مترمکعب ظرفیت مفید است که علاوه بر تامین آب شرب شهر، بیش از 12 هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می دهد.
سد مهاباد که در ضلع غربی این شهر احداث شده، تنها یک کیلومتر با شهر فاصله دارد و به همین لحاظ نزدیکترین سد به مناطق مسکونی در جهان به شمار می آید.
9903/6185/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.