به گزارش ایرنا اجرا نشدن امینانه نیت های واقفان و موقوفه خواری در دوران طاغوت بسیاری از موقوفات را به مرحله نابودی کشاند اگرچه پس از پیروزی انقلاب و با دستور امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه «موقوفات باید به حالت وقفی باقی بماند»، جدیت در اجرای نیت ها و پس از آن احیای موقوفات در دستور کار قرار گرفت.
اجرای امینانه نیت های واقفان در قالب طرح هایی چون بصیرت عاشورایی، ضیافت الهی و موارد مشابه مورد توجه قرار گرفت و احیای موقوفات نیز قدم به قدم پس از پیروزی انقلاب دنبال شد و با راه اندازی سامانه جامع موقوفات کشور در سال 1388 به مرحله ساماندهی رسید.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی نیز در مورد نقش انقلاب در احیای موقوفات گفت: بیشتر موقوفات دوران صفوی و قاجار در دوران پهلوی بر اثر اهمال و سوء استفاده موقوفه خواران و زمین خواران از دست رفت اما این موقوفات پس از انقلاب کم کم شکل اولیه خود را به دست آورد تا اینکه در سال 1388 به صورت کامل ساماندهی شد.
حجت الاسلام ناصر جوانبخت افزود: تا سال 1388 تعداد موقوفات کشور حدود 200 موقوفه بود اما پس از آن در راستای تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف تنها در آذربایجان غربی طی سال 1390 تعداد 200 مورد وقف ثبت شد و هرساله بر تعداد این موقوفات افزوده می شود به طوری که این استان در حال حاضر 6 هزار و 475 موقوفه و 36 هزار و 963 رقبه دارد.
وی اضافه کرد: تنظیم 287 سند اجاره رقبه های فاقد رابطه استیجاری، بروز رسانی اسناد موقوفات منقضی شده به تعداد 2 هزار و 637 سند، تصحیح، تکمیل و تایید اطلاعات پایه رقبه ها به تعداد سه هزار و 104 رقبه، تعیین وضعیت رقبه های فاقد گردش مالی به تعداد 666 مورد، بازسازی نگهداری و تعمیر موقوفات و رقبه های عرصه و اعیان به متراژ 6 هزار و 63 مورد را می توان از شاخص ترین برنامه های اجرا شده در حوزه معاونت بهره وری اقتصادی اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی به شمار آورد.
وی در ادامه اقدامات این معاونت بیان کرد: از دیگر اقدامات می توان به بازسازی، مرمت، مقاوم‌سازی، توسعه و احداث بقاع و اماکن متبرکه به متراژ 7 هزار و 113 مترمربع اشاره کرد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی تاکید کرد: درباره اجرای طرح های عمرانی در حوزه احیای موقوفات، رقبه ها، میزان افزایش بهره وری معاونت بهره وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه نیز می توان به بازسازی موقوفه حاج بابا صنایع در متراژی با مساحت یکهزار و 600 مترمربع، آغاز عملیات پروژه لطیفه غفارزادگان خوی در زیربنایی بالغ بر 998 متر مربع با 15 درصد پیشرفت فیزیکی اشاره کرد.
حجت الاسلام جوانبخت ادامه داد: در ادامه می توان به شروع پروژه پاشاخان خوی در زیربنایی بالغ بر یکهزار و 178 متر مربع با 15 درصد پیشرفت فیزیکی، آغاز پروژه خواجه عبدالله ارومیه در زیربنایی بالغ بر چهارهزار و 782 مترمربع با پیشرفت فیزیکی پنج درصد، آغاز احداث تربت خانه نظام آباد نقده در زیربنای بالغ بر 360 مترمربع و اتمام و افتتاح انشعاب آب، برق و گاز امامزاده برگشاد سلماس اشاره کرد.
وی با اشاره به اقدامات موثر سنددار کردن موقوفات در راستای صیانت از آنها نیز تصریح کرد: در حوزه معاونت حقوقی و ثبتی نیز در راستای تحقق سیاست های سازمان اوقاف و امور خیریه باید به انعقاد تفاهم نامه ها، ایجاد تعامل فی ما بین دستگاه ها به ویژه اداره کل ثبت اسناد و املاک، بنیاد مسکن و منابع طبیعی و آبخیزداری استان اشاره کرد.
مدیرکل اوقاف آذربایجان غربی با اشاره به تعامل سازنده بین ادارات و اوقاف استان، ابراز کرد: از شاخص ترین اقدامات صورت گرفته در این حوزه می توان به اجرای حکم رفع تصرف موقوفه شاهزاده خانم در خیابان دانشکده ارومیه به مبلغ 40 میلیارد تومان، رفع تصرف و قلع و قم موقوفه زمین مسجد امام حسین (ع) سلماس به ارزش 2 میلیارد تومان، تثبیت موقوفات و سند دار کردن 2 هزار و 667 رقبه در سطح استان، اسکن اوراق و پرونده های موقوفه به تعداد 61 هزار برگ، نشست های متعدد با مدیران کل ثبت اسناد و منابع طبیعی و بنیاد مسکن اشاره کرد.
به گزارش ایرنا قدمت سنت وقف به ماقبل اسلام بر می گردد اما این دین مبین احیاکننده فرهنگ متعالی وقف بوده است و در این مسیر از حضرت علی (ع) و ائمه اطهار (ع) به عنوان نمادهای وقف یاد می شود.
این امام همام با وقف نخلستان ها و چاه ها در مدینه و کوفه از جمله واقفان بزرگ دنیای اسلام به شمار می رود و تاکنون نیز این موقوفات باقی مانده است.
9918/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.