عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فرصت 5 هزار اشتغال در معادن به هدر می‌رود، گفت: اقتصاد آذربایجان غربی قربانی خام‌فروشی معادن می‌شود.

نادر قاضی‌پور در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، درباره معادن آذربایجان غربی و شرایط حاکم بر آن، گفت: امروز معادن استان را باید معادن غریب نامید؛ چرا که هیچ کدام از آن‌ها شناسنامه بهره‌برداری ندارند.

وی با بیان اینکه آذربایجان غربی کلکسیونی از جدول مندلیف است، عنوان کرد: هنوز بسیاری از معادن استان کشف نشده یا به مرحله بهره‌برداری نرسیده‌اند و ذخایر معدنی بسیار زیادی در این استان واقع شده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان کرد: معدن تیتان قره آغاج ارومیه در راستای بهره‌برداری و اشتغال‌زایی ظرفیت بسیار بالایی دارد، اما متاسفانه سرمایه‌گذاری‌های لازم در این خصوص انجام نمی‌شود.

وی، عنوان کرد: بدون شک با توجه به حضور قشر جوان و مسئله بیکاری می‌توان با استفاده از بخش معادن گام‌های موثری برداشت؛ چراکه در صورت رساندن معدن تیتان قره آغاج به مرحله برداشت، می‌توان شاهد اشتغال ۵ هزار نفر بود.

قاضی‌پور گفت: اکثریت معدن‌کاران قادر به بهره‌برداری و فرآوری از معادن خود نبوده‌اند و مواد خود را برای فرآوری به صورت خام به استان‌های دیگری می‌فروشند که در صورت ایجاد امکان برای تسهیل این امر در استان، شاهد شکوفایی بیشتری در بخش اقتصادی و صادرات خواهیم بود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: البته معدن آق‌دره به بخش خصوصی واگذار شده، اما مشکلات متعددی دارد و زره‌شوران نیز با وجود حضور در بخش دولتی قادر به بهره‌برداری نیست.

قاضی‌پور، با اشاره به اینکه معدن سردشت برای بهره‌برداری نیازمند سرمایه‌گذاری کلان است، افزود: دریاچه ارومیه نیز معدن بسیار بزرگ و قابل توجهی است که آذربایجان غربی حتی یک‌دهم درصد نیز از آن برداشت ندارد و تنها برداشت از سوی آذربایجان شرقی برای ارسال به شیشه‌گری مراغه است.

وی ادامه داد: نمی‌توان چگونگی فعالیت معادن و درصد رکود یا فعال بودن آن‌ها را مشخص کرد؛ چراکه حجم بهره‌وری، ارزش ریالی و نوع مواد قابل تطبیق نیستند، اما می توان گفت حال معادن استان مساعد نیست.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.