علی فیروزنیا روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی تنها 9 باب کتابخانه در آذربایجان غربی وجود داشت و این آمار در حال حاضر به 71 باب رسیده است.
وی با اشاره به اینکه در هر یک از شهرستان های تکاب، شاهین دژ و نقده چهار باب کتابخانه وجود دارد، اضافه کرد: ارومیه با 13 باب کتابخانه، خوی با 9، میاندوآب با هفت، سلماس با 6، بوکان، پیرانشهر، چالدران، ماکو، سردشت و مهاباد هر یک با سه باب کتابخانه، اشنویه و چایپاره با 2 باب و همچنین شهرستان های پلدشت و شوط با یک باب کتابخانه ارائه خدمات می کند.
وی با بیان اینکه تعداد کتاب های موجود در کتابخانه های آذربایجان غربی قبل از انقلاب زیر 50 هزار جلد بود، اعلام کرد: یک میلیون و 370 هزار جلد کتاب در حال حاضر در کتابخانه های استان نگهداری می شود.
وی با اظهار تاسف از اینکه آمار دقیق اعضای کتابخانه های عمومی آذربایجان غربی قبل از انقلاب اسلامی به دلیل نبود سامانه در دسترس نیست، افزود: در حال حاضر 61 هزار و 500 نفر در استان از خدمات این کتابخانه ها استفاده می کنند.
وی با تاکید بر اینکه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی روستاهای آذربایجان غربی از فضای کتابخانه ای محروم بود، اعلام کرد: در حال حاضر 11 کتابخانه روستایی با برخورداری از 138 هزار و 654 جلد کتاب به سه هزار و 587 نفر ارائه خدمات می کند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان غربی تاکید کرد: طرح شاداب سازی کتابخانه ها و همچنین مستقل کردن بخش کودک از سایر بخش ها از آذربایجان غربی شروع و سپس به سایر استان های کشور تعمیم داده شده است.
فیروزنیا افزود: بخش های کودک، نابینایان و ناشنوایان (مجهز به منابع گویا، بریل و کتاب های ساده سازی شده)، مرجع، نسخ خطی و چاپ سنگی از دستاوردهای انقلاب اسلامی برای کتابخانه های عمومی می باشد.
وی اضافه کرد: بعد از انقلاب اسلامی کتابخانه های آذربایجان غربی همزمان با سایر استان ها به «سامانه» تجهیز شده و فعالیت ها و خدمات از این طریق و به شیوه به روز انجام می شود.
وی با اشاره به اینکه کتابدارها در حال حاضر درباره بانک های اطلاعاتی می توانند مشاور مطمئنی برای مراجعه کننده ها باشند، ادامه داد: عضویت سراسری نیز بعد از انقلاب در همه کتابخانه های کشور شروع شده و قابلیتی برای در اختیار گذاشتن کتاب برای همه ایرانیان عضو در همه کتابخانه های کشور است.
به گزارش ایرنا یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی رعایت عدالت در بین اقشار مختلف جامعه است؛ احداث کتابخانه ها در مناطق روستایی و همچنین توسعه فضای کتابخانه ای در شهرها از مصداق های دستیابی به عدالت در کشور به شمار می رود.
7129/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.