غلامرضا ملکی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این طرح پیش بینی می شود که 280 هزار راس دام سنگین (گاو و گوساله) در سطح همه واحدهای اپیدمیولوژیک استان علیه بیماری بروسلوز مایه کوبی شوند.
وی اضافه کرد: اجرای رایگان این طرح با هدف حمایت از قشر دامدار با هزینه هفت میلیارد ریال با بهره‌گیری از مشارکت توان بخش دولتی و خصوصی با نظارت کارشناسان اداره کل دامپزشکی اجرا می شود.
وی گفت: این اقدام با هدف کاهش خسارت ها، تلفات و ضایعات دامی ناشی از بروز این بیماری با برنامه ریزی منسجم و با استفاده از توان بخش خصوصی توسط اداره کل دامپزشکی استان انجام می شود.
وی ادامه داد: بیماری بروسلوز یا همان تب مالت یکی از مهمترین بیماری های مشترک بین انسان و دام می باشد که از 2 بعد اقتصادی و بهداشت عمومی جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی افزود: به علت ایجاد سقط جنین موجب ضررهای اقتصادی فراوان به جامعه شده و از سوی دیگر نیز اگر دام های مبتلا از گله حذف نشوند، باعث انتشار بیماری و کاهش تولید شیر می شود.
به گزارش ایرنا این بیماری در جمعیت دامی به بیماری بروسلوز در جمعیت انسانی به بیماری تب مالت معروف است.
علائم بیماری در دام ها شامل تب بالا، سقط جنین و جفت ماندگی و در مواردی کاهش شیر است و در انسان تب، درد مفاصل و خستگی می باشد.
آذربایجان غربی دارای 9 میلیون واحد دامی اعم از سبک و سنگین و مرغ و ماکیان است.
آخرین مایه کوبی دام های استان برعلیه بروسلوز در خرداد ماه امسال بود.
7125/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.