به گزارش ایرنا، رییس اداره هواشناسی اشنویه روز دوشنبه در آیین افتتاح این طرح که فرماندار و شماری از مسوولان محلی این شهرستان نیز حضور داشتند، گفت: برای راه اندازی این سامانه هواشناسی، 2 میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی هزینه شده است.
محمدصالح راوندی افزود: با راه اندازی این سامانه پیشرفته، ضمن جمع آوری سریع و دقیق اطلاعات مختلف مانند دمای هوا، سرعت باد، تشعشع خورشید، سنجش آلودگی هوا، مقدار بارش برف و باران، چگالی برف، مقدار تبخیر، رطوبت هوا، قادر است تمامی اطلاعات مربوط با شرایط جوی را در خود ذخیره و به نقاط از پیش تعیین شده مخابره و ارسال کند.
وی اظهار داشت: این اطلاعات نقش مهمی در برنامه های تحقیقاتی و عملیاتی ایفا کرده و به عنوان داده های اولیه در پردازش و معادلات مختلف به کار گرفته شود.
وی گفت: علاوه بر این به عنوان ابزار اصلی در جهت اطلاع رسانی صحیح در بخش های مختلف از جمله ناوبری، پیش بینی وضع هوا، صنعت، کشاورزی، اقلیم، شهرسازی و بسیاری موارد دیگر کاربرد دارند.
وی دسترسی سریع و لحظه ای به اطلاعات و عدم نیاز به نیروی انسانی را از ویژگی های این سامانه عنوان کرد و افزود: این سامانه ضمن آنکه می تواند به صورت خودکار به کار گرفته شود، امکان اتصال به سیستم های کنترل مرکزی سوپروایزری را نیز در جهت گسترش سیستم فراهم می آورند.
رییس اداره هواشناسی اشنویه، اتصال به شبکه یکپارچه و خودکار سازمان هواشناسی، دسترسی به حجم بالایی از داده ها و پارامترهای هواشناسی در واحد زمان، سرعت و دقت بالا در جمع آوری و ثبت داده ها و حذف خطای انسانی، امکان جمع آوری اطلاعات در شرایط بد جوی، دسترسی به اطلاعات و آمار ذخیره شده بصورت یک شبکه پایدار، حذف گراف ها و دفاتر و وسایل هزینه بر ایستگاه های سنتی، مدلسازی هیدرولوژی و تجزیه و تحلیل داده ها و نیز امکان برنامه ریزی های ماهانه، فصلی و سالانه را از مزایای این سامانه عنوان کرد.
وی در زمینه خصوصیات آب و هوایی اشنویه نیز گفت: این شهرستان از مناطق سردسیر آذربایجان غربی به شمار رفته و در طی سال گذشته 98 روز از سال دمای زیر صفر را تجربه کرده است.
راوندی اضافه کرد: آمار دمایی این شهرستان در طی دوره 12 ساله اخیر بیانگر افزایش 0.8 درجه ای دمای آن بوده و در طی همین مدت از نظر بارشی نیز حدود 5.5 میلیمتر از مقدار بارش سالانه آن کاسته شده است.
به گزارش ایرنا به مناسبت دهه مبارک فجر 35 طرح در زمینه های مختلف در این شهرستان با 230 میلیارد ریال به بهره برداری رسیده یا کلنگ زنی می شود.
شهرستان مرزی اشنویه در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد و دارای 2 بخش مرکزی با 42 روستا و نالوس با 30 روستاست.
9870/6185/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.