با وجود اینکه شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی به ترتیب از سال های 1370 و 1375 در کشور و آذربایجان غربی راه اندازی شده اما اقدامات بسیار شایسته ای در حوزه های زیرمجموعه این شرکت ها انجام گرفته که غیرقابل انکار است.
مهمترین وظیفه این شرکت ها ایجاد زیرساخت، تامین و توزیع آب بین شهروندان و روستانشینان در آذربایجان غربی بوده و این خدمات به خوبی انجام شده است تا بخشی از محرومیت مناطق مختلف به ویژه روستاها رفع شود.
در 40 سال گذشته افزون بر 18 هزار و 500 کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع در حوزه های شهری و روستایی آذربایجان غربی اجرا شده است که رقمی بسیار قابل توجه به شمار می رود.
این میزان در مقایسه با عملکرد سال های پیش از انقلاب اسلامی قابل توجه تر به نظر می رسد چنانچه در سال های پیش از آن تنها چند صد کیلومتر، آن هم به شهرهای بزرگ استان آبرسانی شده بود و از جمع آوری فاضلاب نیز خبری نبود.
این در حالی است که 13 شهر بزرگ استان و سه روستای بزرگ در شهرستان های مختلف در حال حاضر از سامانه فاضلاب بهره مند بوده و جمعیت برخوردار از این سامانه به بیش از یک میلیون و 400 هزار نفر رسیده است.
این عملکرد رابطه مستقیمی با توسعه بهداشتی در آذربایجان غربی دارد و زمینه های ارتقای شاخصه های بهداشتی و پیشگیری از بروز بیماری را نیز فراهم کرده است و رابطه ای مستقیم با محرومیت زدایی دارد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 2 میلیون و 80 هزار نفر شهروند در شهرستان های مختلف استان طی 40 سال گذشته از آب شرب سالم و بهداشتی بهره مند شده اند.
رسول اکبری افزود: در حالی تعداد شهروندان بهره مند از آب سالم و بهداشتی در حال حاضر به 2 میلیون و 174 هزار نفر رسیده است که این رقم در ابتدای انقلاب شکوهمند اسلامی تنها 94 هزار نفر بود.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 100 درصد جمعیت شهری از آب شرب سالم برخوردار هستند، اضافه کرد: در ابتدای انقلاب این رقم 20 درصد بود.
وی بیان کرد: این در حالی است که جمعیت شهری سال جاری آذربایجان غربی 2 میلیون و 173 هزار نفر است و این رقم در سال 1357 تنها به حدود 450 هزار نفر می رسید.
وی با بیان اینکه در سال 1357 طول شبکه توزیع آب در استان 546 کیلومتر بود، ادامه داد: این رقم در حال حاضر 9 برابر شده و به چهار هزار و 901 کیلومتر رسیده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی به وجود 95 هزار مترمکعب مخزن ذخیره آب شهری در ابتدای انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: این رقم در حال حاضر به 392 هزار مترمکعب رسیده که 4.1 برابر ابتدای انقلاب است.
اکبری با اشاره به اینکه این شرکت در سال 1379 راه اندازی شد، ادامه داد: در آن سال تنها 22 شهر زیرپوشش این شرکت بود که این تعداد در سال جاری به 38 شهر رسیده است.
وی با بیان اینکه کیفیت آب نیز مورد توجه جدی شرکت آب و فاضلاب شهری قرار دارد، افزود: در این راستا 17 واحد آزمایشگاه آب در استان فعالیت دارد که این تعداد در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تنها 2 واحد بود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی در خصوص فعالیت های حوزه فاضلاب نیز گفت: یک میلیون و 400 هزار نفر از شهروندان استان طی 40 سال گذشته از خدمات فاضلاب بهره مند شده اند در حالی که این رقم در ابتدای انقلاب صفر بود.
اکبری افزود: در ابتدای انقلاب جمعیت بهره مند آذربایجان غربی از خدمات فاضلاب صفر بود و این رقم در حال حاضر به حدود 65 درصد رسیده است.
وی اضافه کرد: در حال حاضر 540 هزار واحد مسکونی در شهرستان های مختلف آذربایجان غربی از خدمات فاضلاب بهره مند هستند.
وی از احداث بیش از 2 هزار و 700 کیلومتر شبکه جمع آوری فاضلاب در آذربایجان غربی در 27 سال گذشته خبر داد و بیان کرد: علاوه بر آن، 82 کیلومتر خط انتقال در استان احداث شده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی ادامه داد: در حال حاضر 13 شهر استان از تاسیسات فاضلاب برخوردار بوده و در 11 شهر انشعاب فاضلاب واگذار شده و مراحل اعطای انشعاب در 2 شهر دیگر در حال انجام است.
اکبری گفت: سردشت، سلماس، قره ضیاءالدین، مهاباد، میاندوآب، نقده، ارومیه، بوکان، خوی، پیرانشهر و شاهین دژ از جمله شهرستان های دارای سامانه فاضلاب به شمار می رود.
وی افزود: شهرستان های ماکو، چالدران، شوط، پلدشت، اشنویه و تکاب نیز شهرهایی است که تلاش داریم روند اجرای طرح فاضلاب را در آنها اجرایی کنیم؛ هرچند در برخی از آنها اقدامات اولیه انجام شده است.
وی بیان کرد: ظرفیت تصفیه خانه های فاضلاب آذربایجان غربی در حال حاضر 300 هزار مترمکعب در شبانه روز است و در صدد هستیم با اجرای طرح های جدید این میزان را افزایش دهیم.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی از اجرای طرح های مدول سوم تصفیه خانه فاضلاب ارومیه با 500 میلیارد ریال اعتبار، مدول سوم تصفیه خانه فاضلاب خوی با 480 میلیارد ریال و سامانه فاضلاب گلمان ارومیه با 350 میلیارد ریال اعتبار خبر داد و اضافه کرد: در دهه فجر امسال نیز سامانه فاضلاب گلمان به بهره برداری می رسد.
سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: خانوارهای روستایی دارای آب آشامیدنی در استان طی 40 سال گذشته 190 برابر شده که نشان دهنده نگاه محرومیت زدایی نظام مقدس جمهوری اسلامی در حوزه روستایی است.
علیرضا رضوی افزود: در ابتدای انقلاب شکوهمند اسلامی تنها 16 هزار خانوار روستایی در آذربایجان غربی به آب سالم و بهداشتی دسترسی داشتند که این رقم در حال حاضر به 305 هزار خانوار رسیده است.
وی اضافه کرد: این امر نشان دهنده توسعه حدود 290 هزار خانواری خدمات آب سالم و بهداشتی در استانی نظیر آذربایجان غربی است و مدیران مختلف در این حوزه اقدامات لازم را انجام داده اند.
وی بیان کرد: شاخص بهره مندی روستاییان استان از آب سالم و بهداشتی از پنج درصد در سال 1357 به 73 درصد در سال جاری رسیده و رشد 68 درصدی داشته است.
سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی ادامه داد: در 40 سال گذشته تعداد روستاهای برخوردار از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی نیز حدود 21.5 برابر شده و از 112 روستا به نزدیک 2 هزار و 400 روستا رسیده است.
رضوی گفت: در حال حاضر 98 درصد روستاهای بالای 20 خانوار آذربایجان غربی از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی برخوردار هستند و شاخص بهره مندی روستاهای استان از آب شرب سالم و بهداشتی نیز به 76 درصد می رسد.
وی افزود: در این مدت 11 هزار کیلومتر خط انتقال و شبکه لوله گذاری احداث، 764 حلقه چاه حفر و تجهیز و 741 دهنه چشمه بهسازی شده است.
وی اضافه کرد: پس از انقلاب شکوهمند اسلامی سه روستای آذربایجان غربی نیز از سامانه فاضلاب برخوردار شد و در صدد هستیم این رقم را افزایش دهیم.
به گزارش ایرنا اجرای طرح های مربوط به توسعه زیرساخت ها از جمله شبکه های آب و فاضلاب همچنان در دستور کار مدیران این حوزه ها قرار گیرد تا زمینه محرومیت زدایی در بخش های مختلف دیگر نیز فراهم شود.
8137/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.