به گزارش ایرنا جلسه قبلی پیرامون موضوع شناسایی موانع کسب و کار اهالی فرهنگ و هنر متمرکز بود اما در این جلسه اعضا با آسیب شناسی مسائل فرهنگی به ارائه چندین راهکار پرداختند.
این صاحب نظران در حالی در این جلسه نیز به تحلیل موانع و وضعیت موجود در عرصه فرهنگ جامعه تمرکز کردند که انتظار می رفت بیشتر به بیان برنامه های کاربردی و تفصیلی در این حوزه بپردازند.
با این حال جلسه از ارائه پیشنهادها و راهکارها بی بهره نبود و کارشناسان با دستانی نیمه پُر به جولانگاه حل موانع اشتغال فعالان بخش فرهنگ و هنر قدم گذاشتند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی گفت: با در نظر گرفتن فرهنگ جامعه باید از بخش فرهنگ به سوی اقتصاد حرکت کرده و از این طریق گره های اقتصادی را حل کنیم.
حجت الاسلام ناصر خدایاری با اشاره به اینکه ساختار سیاسی و فرهنگی، شرایط اقتصادی، قوانین، دلایل و موانع عدم سرمایه گذاری در جامعه مشخص است، افزود: انتظار خود را از وضعیت جامعه پایین بیاوریم و با علم به موانع و شرایط موجود برنامه ریزی کنیم.
وی با اشاره به اینکه گفتمان فرهنگی ما انقلاب اسلامی است، بیان کرد: این گفتمان مبتنی بر شرق و غرب نیست و باید اجرای این گفتمان، مناسبات، روابط بین الملل و قوانین مرتبط با آن نیز شناسایی شود.
به گفته وی کسب ثروت در اقتصاد غرب از هر طریق به شرط پرداخت مالیات ممکن است در حالی که در فقه اسلامی به دست آوردن ثروت حتی اگر حلال باشد نباید به ایجاد شکاف اجتماعی منجر شود.
استاد رشته روانشناسی نیز در این نشست گفت: تعارض بین ذائقه مخاطبان و تولیدات هنری باید مورد پژوهش قرار بگیرد و تولیدکنندگان آثار هنری نیز باید از رشته های مختلفی چون روانشناسی و جامعه شناسی به عنوان پیوست برای تولید محصولات فرهنگی پربار استفاده کنند.
«مهران سلیمانی» با اشاره به اینکه هنرمندان نباید تنها به علم خود متکی باشند، افزود: برخی الفاظ رکیک در چندین فیلم کمدی اکران شده در روزهای گذشته وجود داشت و علت این امر استفاده نکردن از توان مشاوران برای تولید این آثار بود.
وی با تاکید بر لزوم استفاده از قوانین سخت گیرانه در مالکیت معنوی آثار هنری /حق کپی رایت/ گفت: طبق آمار حدود یک صدم درآمد حاصل از تولید یک اثر هنری عاید صاحب اثر می شود در حالی که مغازه فروش این آثار خیلی بیشتر سود می کند.
وی افزود: اراده قوی برای کنترل و نظارت بر قانون مالکیت معنوی وجود ندارد و صاحبان فکر و خلاقیت در حاشیه قرار می گیرند.
وی همچنین با اشاره به اینکه باید اصول و قوانین مدون برای فعالیت مراکز فرهنگی و هنری وجود داشته باشد، گفت: در سایه تدوین این قوانین ترس و نگرانی خانواده ها از محیط و نحوه فعالیت این مراکز برطرف می شود.
وی تاکید کرد: یک دهم بودجه فرهنگی در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و سایر نهادهای درگیر در فرهنگ نسبت به صرف جزئیات هزینه در این زمینه پاسخگو نیستند.
مدیرعامل موسسه فرهنگی و هنری آذرپژوه نیز گفت: موسسه های فرهنگی و هنری باید مولفه های مردم شناسی از قبیل هنجارها و ارزش های دینی را در نظر بگیرند و به رضایت مردم محلی توجه داشته باشند.
«علی معین فر» با اشاره به اینکه باید برخی فعالیت های فرهنگی به بخش خصوصی واگذار شود، افزود: همچنین صاحبان مراکز فرهنگی با هدف تولید بهینه و ارتقای بهره وری باید آموزش علمی و کاربردی دریافت کنند.
وی تجهیز و راه اندازی کتابخانه ها در جامعه را ضروری دانست و اضافه کرد: نباید خود مراکز به دنبال مشتری بروند و باید سازمان های ویژه ای در زمینه بازاریابی و ارزیابی نقش ایفا کند.
وی ساختار موجود مراکز فرهنگی را ناموفق ارزیابی کرد و گفت: باید قبل از راه اندازی این مراکز، نحوه شکل گیری، گسترش و مزایا و معایب آنها پایش و از این تجربه ها استفاده شود.
فعال فرهنگی و هنری نیز با اشاره به اینکه فرهنگ پدیده ای میان رشته ای است، گفت: ارتباط فرهنگ با بخش ها و شاخه های مختلف باید مورد واکاوی قرار بگیرد و ضعف اجزای مختلف آن تحلیل شود.
کامران داوری نیکو افزود: مبانی نظری در بخش فرهنگ دچار ضعف است و این مهم باید از سوی محققان مورد بررسی قرار بگیرد و برای آن راهکار ارائه شود.
وی اضافه کرد: مسئله قانون حقوق معنوی پدیدآوردندگان آثار هنری باید مورد بازنگری قرار بگیرد و همچنین باید قوانینی که یکدیگر را خنثی می کند، شناسایی و ادغام شود.
به گفته این کارشناس، در حالی که هنرمند در فرآیند تولید و عرضه اثر هنری باید به 53 مرجع پاسخگو باشد، وارد کننده اثر هنری تنها به سه مرکز جواب پس می دهد و وجود این شرایط انگیزه کافی را از تهیه کننده اثر هنری سلب می کند.
وی با اشاره به اینکه نوآوری باید در عرصه فرهنگ و هنر جدی گرفته شده و در این زمینه رقابت سازنده ایجاد شود، افزود: در جامعه ما پدیده ملموس در اولویت قرار می گیرد در حالی که خود هنرمند و صاحب ایده و خلاقیت وی باید در مرکز توجه باشد.
وی اضافه کرد: تقدم فرم بر محتوا در اقتباس از آثار هنری در جامعه ما یک آفت است و باید محتوای آثار هنری مورد توجه جدی قرار بگیرد.
وی با اشاره به اینکه در جامعه ما به سخت افزار بهای بیشتری داده می شود، گفت: لازم است به معنویت، احساس و عاطفه در فرآیند خلق یک اثر توجه ویژه ای معطوف شود.
وی با طرح این سوال که «چند مدیر و متخصص در شاخه های مختلف هنری از خلق اثر تا ارائه آن در شهرستان های آذربایجان غربی وجود دارد؟»، گفت: باید در راستای سرمایه گذاری روی نیروی انسانی به صورت شهرستان به شهرستان به تربیت مدیر و متخصص در شاخه های مختلف فرهنگی اقدام شود.
وی پیشنهاد کرد تا کسب و کارهایی که به صورت موفق در قالب خوشه به درآمدازیی از رهگذر تولید آثار می پردازد، شناسایی شود.
وی افزود: در نتیجه این شناسایی می توان بر روی تهیه مواد اولیه برای یک شاخه هنری به صورت عمده اقدام کرد و در مراحل مختلف چون دریافت استاندارد و بسته بندی با صرف انرژی کمتر به نتیجه بهتری رسید.
وی با اشاره به اینکه باید از توان افرادی که به صورت عملی کارآفرینی انجام داده اند، بهره برد، گفت: همچنین تجربه های کارآفرین ها باید مستندسازی شده و از این طریق الگوهای بومی در کارآفرینی به جامعه معرفی شود.
وی افزود: «وحدت فرماندهی و پرهیز از پراکندگی» در حوزه فرهنگ باید جدی گرفته شده و بودجه های فرهنگی نهادها به صورت منسجم فرماندهی و مدیریت شود.
یک مولف و ناشر نیز در این نشست گفت: اشتغال در حوزه فرهنگ و هنر برای بانوان تنها از طریق کارآفرینی در حوزه صنایع دستی خلاصه نمی شود و باید نشریات تخصصی در این حوزه با هدف معرفی طرح های مبتکرانه منتشر شود.
«ماندانا خسروانی مجد» افزود: قبل از اشتغال برای بانوان باید آگاهی سازی در حوزه های مختلف فرهنگ و هنر برای آنان انجام شود.
وی اضافه کرد: نباید تبعیض جنسیتی در جامعه وجود داشته باشد و سلامت روان در دستگاه های اجرایی مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: فرهنگ و ارشاد اسلامی باید با تمهید زیرساخت هایی چون وسایط حمل و نقل در زمان برگزاری نمایشگاه عزت نفس و جایگاه ناشران و مولفان را حفظ کند.
وی بیان کرد: در حال حاضر فروش کتاب در فضای مجازی نتایج بهتری در مقایسه با حضور در نمایشگاه دارد و باید به ظرفیت هر 2 فضا توجه کافی و متوازن صورت بگیرد.
مدرس کارآفرینی نیز گفت: جامعه ما ایدئولوژیک و مذهبی است و برای انجام برخی فعالیت ها محدودیت وجود دارد.
سعید لطف اله زاده افزود: فرهنگ راحت طلبی در جامعه ما نهادینه شده است و برای اعتلای این بخش باید بر این عادت غلبه کرد.
وی پبشنهاد کرد تا موانع اشتغال و کارآفرینی که در این نشست ها شناسایی می شود به شورای فرهنگ عمومی آذربایجان غربی ارائه شده و انجام طرح های عملی در این راستا از ادارات اثرگذار پیگیری شود.
رییس انجمن سینمای جوانان آذربایجان غربی نیز گفت: صرف اعتبار در زمینه فرهنگ نباید تنها با هدف سودآوری انجام شود زیرا این مهم یک سرمایه گذاری معنوی محسوب می شود.
احسان مهدیان با اشاره به اینکه باید از تولید و پخش فیلم های داخلی در صدا و سیما حمایت شود، افزود: در سایه این اقدام حمایتی، آثار نمایشی در شبکه های خارجی پخش نخواهد شد.
وی به استقبال مردم از سینماهای ارومیه به ویژه در ایام اکران آثار منتخب جشنواره فیلم فجر اشاره کرد و افزود: مدیریت سینما که از مرحله تصویب فیلمنامه تا اکران اثر توسط چند نهاد انجام می شود، باید به صورت منسجم از سوی یک سازمان صورت گیرد.
به گفته وی این موضوع که آثار برگزیده در جشنواره های خارجی به دلیل سیاه نمایی وضعیت کشور جایزه می گیرد را مورد نقادی قرار داد و آن را غیرمنطقی عنوان کرد.
وی پیشنهاد کرد تا در نتیجه همکاری با کشورهای صاحب صنعت سینما از این ظرفیت برای عرضه فیلم های داخلی و درآمدزایی از این طریق استفاده کرد.
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در این جلسه گفت: پرهیز از تعارض های فرهنگی، تقویت روحیه خلاقیت پروری، حمایت از کسب و کارهای فرهنگی، توجه به خوشه ها در عرصه فرهنگ و هنر، بها دادن به پژوهش و توجه به ظرفیت های فضای مجازی از رئوس مطالب مطرح شده در این نشست بود.
رسول بابازاده افزود: هنرمندان و تولیدهای آنان در فضای مجازی معرفی شده و فعالیت های فرهنگی به بخش خصوصی واگذار شود تا از این طریق زمینه رقابت سالم در بین اهالی هنر ایجاد گردد.
وی اضافه کرد: واحدهای کوچک هنری در جامعه مطرح نشده است که می توان با مشارکت استانداری و سازمان هایی چون صنعت، معدن و تجارت استان و دیگر نهادهای مرتبط در این زمینه اقدام عملی انجام داد.
رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز آذربایجان غربی نیز اتخاذ راهکارهایی برای تداوم گفتمان سازی، بازاریابی، پژوهش و ایجاد پاتوق فرهنگی را مورد تاکید قرار داد و گفت: نخستین گام در این مسیر، دایر کردن نمایشگاه دایمی عرضه محصولات فرهنگی و هنری استان و شرکت در نمایشگاه های بین المللی است.
علیرضا فولادی افزود: در گام های بعدی می توان با توجه به ظرفیت های منطقه نسبت به راه اندازی مرکز کسب و کارهای فرهنگی و هنری شمال غرب کشور در ارومیه اقدام کرد و از ظرفیت های مرزی این استان برای عرضه این محصولات بهره برداری کرد.
وی اضافه کرد: تحولات سریع اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، نیاز به پژوهش های مستمر بازاریابی را اجتناب ناپذیر کرده است و در این میان فعالیت مرکز کسب و کارهای فرهنگی و هنری در زمینه های برندسازی، مخاطب شناسی، تربیت تجار فرهنگی، برگزاری دوره های آموزشی و استارت آپ های فرهنگی مفید به نظر می رسد.
به گزارش ایرنا فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی با همکاری پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در راستای تقویت نقش ها، فعالیت ها و مصوبه های حاکمیتی، به ویژه گسترش شبکه تصمیم گیری به ایجاد دبیرخانه گفت و گوهای فرهنگی اقدام کرده است.
هدف از تشکیل این دبیرخانه، استفاده از ظرفیت های فکری صاحب نظران دانشگاهی، اهالی فرهنگ، هنر و رسانه استان و همچنین صنوف و سازمان های مردم نهاد وابسته به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور شناسایی موانع اشتغال و کارآفرینی حوزه فرهنگ و هنر، آسیب شناسی و ارائه راهکارهای عملی در راستای کسب و کارهای این حوزه تعیین شده است.
دستاوردهای مورد نظر در اجرای این طرح، دستیابی به پیشنهادهای راهبردی مشخص و عملیاتی بر اساس تلاش جمعی گفت و گو محور عنوان شده است.
7129/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.