به گزارش ایرنا رسول جلیلی روز شنبه در نشست با خبرنگاران افزود: هزینه صرف شده برای این طرح ها سه هزار و 80 میلیارد ریال (308 میلیارد تومان) است که ظرفیتی عظیم برای بخش کشاورزی، استان و نظام به شمار می‌رود.
وی با اشاره به پنج مورد کلنگ‌ زنی در ایام دهه فجر در حوزه کشاورزی استان، گفت: این کلنگ‌زنی‌ها در حوزه بهبود تولیدات دامی، گیاهی و سه مورد پروژه آب و خاک بوده و حجم سرمایه‌گذاری قابل پیش بینی آن 63 میلیاردرریال است که با اتمام آنها برای 306 نفر اشتغال مستقیم ایجاد می شود.
وی با بیان اینکه این طرح ها اغلب در بخش آب و خاک است، افزود: 61 هزار هکتار از اراضی استان تحت پوشش آبیاری تحت فشار قرار دارد و اجرای آنها موجب شده است تا 272 میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه جویی شود.
جلیلی با اشاره به اینکه آذربایجان‌غربی در حوزه صنایع تبدیلی و غذایی دومین استان کشور است، بیان کرد: مرکز تجاری محصولات کشاورزی باید در استان ایجاد شود تا محصولات کشاورزی در این استان نگهداری، فرآوری و بسته‌بندی شود.
وی باغداری صنعتی و مدرن را نیاز بخش کشاورزی استان بیان و اضافه کرد: برای دستیابی به این هدف از نهال‌های پایه ‌رویشی استفاده می‌شود تا مصرف آب در حوضه دریاچه ارومیه و نیز هزینه تولید در واحد سطح کاهش یابد.
وی با بیان اینکه تا پیش از سال 1357هیچگونه تولیدات شیلاتی در استان وجود نداشت، افزود: با بسترسازی های انجام شده هم‌اکنون این تولیدات به بیش از 15 هزار تن رسیده است.
جلیلی با بیان اینکه یکی از مشکلات استان تولید گوشت قرمز و شیر است، اظهار داشت: متاسفانه در حوزه دامداری صنعتی پیشرفت چندانی در استان حاصل نشده و 80 درصد تولید شیر در دامداری‌های سنتی انجام می‌شود و راه اندازی دامداری صنعتی جزو اولویت های این نهاد است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه شیر خام تولیدی در پیش از انقلاب اسلامی 130 هزار تن بود، افزود: اکنون این میزان به 372 هزار تن رسیده و همچنین میزان تولید تخم ‌مرغ سه هزار و 500 تن بوده که هم ‌اینک به 12 هزار تن رسیده است.
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی دارای 235 هزار بهره بردار حوزه کشاورزی است که میزان تولیدات این بخش در استان از 1.5 میلیون تن در سال 1357 به چهار برابر آن یعنی 6 میلیون تن افزایش یافته است.
7125/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.