فرماندار سلماس گفت: سلماس آمادگی کامل را جهت حفظ، مرمت و احیای تپه باستانی اهرنجان در قالب احداث پارک اثر دارد.

به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی، مرتضی اصغری در جریان بازدید از آثار باستانی و گردشگری سلماس به همراه تنی چند از مسئولین شهرستان اظهار کرد: متاسفانه با وجود قدمت بالا و فاخر بودن ٦١ اثار تاریخی در سالهای گذشته اقدامی در زمینه مرمت و احیای آنها صورت نگرفته و هم اکنون اثر در معرض آسیب قرار دارند .

وی تصریح کرد: با اهمیت آثار تاریخی به خصوص آثاری که نشان دهنده تمدن ایران اسلامی است لازم است دستگاه های متولی تمام تلاش و کوشش خود را در جهت حفظ و مرمت و احیای این تپه تاریخی منحصر به فرد انجام دهند .

اصغری  با تاکید بر اهمیت مرمت و بازسازی آثار تاریخی در راستای توسعه صنعت گردشگری در منطقه عنوان کرد: سلماس آمادگی کامل را جهت حفظ و مرمت و احیای تپه باستانی اهرنجان در قالب احداث " پارک اثر" دارد .

به گزارش ایسنا؛  تپه اهرنجان در شمال غربی روستای اهرنجان کنونی در سلماس قرار دارد. این تپه یکی از قدیمی‌ترین محل اسکان بشری در خاور میانه می‌باشد که قدمتی برابر با 7000 سال پیش از میلاد را دارا می‌باشد. 

وسعت اولیه این تپه تا ۴۰ تا ۵۰ سال قبل بسیار بیشتر از وسعت باقی مانده کنونی بود که با بی توجهی تعمدی مسئولین و خود مردم، بخش وسیعی از آن برای همیشه از بین رفت.

بعد از زلزله سال ۱۳۰۹ ه. ش. با ویران شدن آنجا مردم خانه‌های خود را به مکان فعلی انتقال دادند که جزء زمین‌های تحت مالکیت خودشان محسوب می‌شد. بقایای خانه‌های قدیمی اهرنجان و یکی از آسیاب‌های آن تا دهه ۷۰ در ضلع غربی سلماس کنونی باقی‌مانده بود که امروزه از بین رفته‌است.

به علت وجود خاکستر در لایه‌های این تپه اهالی محل خاک آن را برای تقویت باغچه‌های خود مورد استفاده قرار می‌دادند.

با بررسی‌های کارشناسانه در سطح این تپه انواع ابزار آلات سنگی، سفالی و سنگ‌های ابسیدین کشف شد. 

کلیسای روستای درشک، حجاری خان تختی، تپه اهرنجان، کلیسای روستای آخته خانه، کلیسای قزلجه و غار نمک روستای چوپانلو از جمله آثار باستانی شاخص شهرستان سلماس می باشد.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.