رضا منافی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه برای مقاوم سازی هر واحد مسکن روستایی 200 میلیون ریال هزینه شده است، افزود: در مجموع برای مقاوم سازی این تعداد واحد مسکونی حدود 26 میلیارد ریال هزینه شده است.
وی بیان کرد: 613 روستا با 62 هزار و 77 واحد مسکن روستایی در شهرستان ارومیه وجود دارد که مقاوم سازی تمامی این واحدها جزو برنامه های مهم این اداره است.
وی ادامه داد: 10 هزار و 620 واحد مسکن روستایی با هدف بهبود و آبادانی واحدهای روستایی تاکنون در این شهرستان مقاوم شده است.
مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ارومیه با اشاره به اینکه با این آمار طرح مقاوم سازی مساکن روستایی در 451 روستای این شهرستان اجرایی شده است،اضافه کرد: عملیات اجرایی مقاوم سازی 2 هزار و 698 واحد روستایی نیز در این شهرستان آغاز شده است.
وی تاکید کرد: کارمزد تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی تنها پنج درصد است و روستاییان می توانند از این تسهیلات تا سقف 200 و 180 میلیون ریال با بازپرداخت 15 ساله بهره مند شوند.
منافی گفت: مهمترین هدف تسهیلات اعطایی برای مقاوم سازی مسکن روستایی، ایجاد مقاومت لازم برای مقابله با تلفات در حوادثی نظیر زلزله است و روستاییان باید همراهی بیشتری در این خصوص داشته باشند.
وی ادامه داد: روستاییان می توانند جهت استفاده از خدمات رایگان مشاوره تخصصی در خصوص اصول فنی منطقه از این اداره کمک بگیرند تا در صورت بروز حوادث طبیعی آمار تلفات کاهش یابد.
وی بیان کرد: همچنین همزمان با دهه فجر، یک طرح هادی روستایی در این شهرستان به بهره برداری و 150 جلد سند جدید برای خانه های روستایی صادر می شود.
به گزارش ایرنا در مجموع 2 هزار و 725 روستای دارای سکنه در آذربایجان غربی وجود دارد که از این میان 2 هزار و 200 روستا بالای 20 خانوار بوده و نقشه طرح هادی در همه این روستاها اجرا شده است؛ طرح هادی روستایی با هدف ایجاد تسهیلات لازم جهت بهبود مسکن روستاییان، هدایت فیزیکی روستاها و تامین عادلانه امکانات انجام می گیرد.
پایه چنین طرح هایی در کشور از سال 1362 هجری شمسی و تحت عنوان روان بخشی روستاها در یکی از نقاط روستایی شهرستان شهرکرد و توسط وزیر مسکن و شهرسازی وقت به اجرا گذاشته شد و در سال های بعد به خصوص از سال 1366 هجری شمسی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با جدیت تمام پیگیری شد.
تجدید حیات و هدایت روستاها از ابعاد کالبدی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از جمله اهداف مورد نظر در این طرح ها به شمار می رود.
این استان مرزی دارای سه میلیون و 265 هزار نفر جمعیت است که 34.6 درصد از آن در مناطق روستایی و 65.4 درصد در مناطق شهری سکونت دارند.
9918/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.