به گزارش ایرنا این جابجایی 200 متری کوه و لغزش کوهپایه ای در یک روستای 90 خانواری موجب وارد شدن خسارت بر 2 منزل و احشام 2 نفر از اهالی شد و در مجموع به خیر گذشت اما در مسیر این رانش 14 خانه روستایی همچنان در معرض خطر است.
به عقیده برخی از کارشناسان این واحدها در زمان حاضر نیاز به تخلیه دارد تا «علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد» و به تراژی رانش «بیانلو» پایان داد.
فرماندار خوی نیز بر اساس نظرهای کارشناسی به این نتیجه رسیده است که رانش زمین، منازل مسکونی روستا را غیرقابل سکونت کرده و باید هرچه سریع تر برای جلوگیری از بروز مشکلات آتی در این خصوص چاره اندیشی شود.
«سیدمحمدعابدی» با تاکید بر اینکه اهالی باید در اماکن دیگری اسکان داده شوند، افزود: رگه ای هشت کیلومتری از کوه این روستا دارای سستی زیرزمینی می باشد و این وضعیت در اثر بارش باران و برف اخیر و شکاف ایجاد شده است.
وی افزود: حفظ جان مردم روستا برای ما بسیار ارزشمند است و باید تمامی دستگاه های اجرایی در خصوص سکونت موقت و دائم خانه های در معرض خطر اقدام سریع و اورژانسی انجام دهند.

** مسوولان پای کار
مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری آذربایجان غربی هم خوی را یکی از شهرهای حادثه خیز استان عنوان کرد و گفت: در زمینه رانش «بیانلو» باید با توجه به چرخه مدیریت بحران شامل پیشگیری، مقابله، بازسازی و بازتوانی عمل شده و از خسارت بیشتر جلوگیری شود.
امیرعباس جعفری اظهار داشت: هماهنگی های لازم با سازمان برنامه و بودجه آذربایجان غربی و دیگر مسوولان استانی و شهرستانی جهت جابجایی مردم روستای «بیانلو» و ساخت مساکن جدید برای آنان به عمل آمده است.
به گفته وی چند روستا در محور خوی ـ قطور نیز در معرض خطر رانش زمین قرار دارد و باید اقدامات لازم در خصوص شناسائی محل جدید و امن برای احداث خانه های جدید و مقاوم برای اهالی آنها صورت گیرد.

** اعطای تسهیلات 350 میلیون ریالی برای اهالی
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی با ابراز امیدواری نسبت به همراهی بیشتر اهالی روستای «بیانلو» در زمینه ساخت مساکن مقاوم در یک زمین پایدار برای اهالی این روستا، اظهار داشت: اهالی این روستا می توانند از 350 میلیون ریال تسهیلات برای احداث مساکن مقاوم در مکان جدید استفاده کنند.
«محمود بدلی» اضافه کرد: برای اعطای تسهیلات کم بهره به میزان 250 میلیون ریال با تسهیلات پنج درصد و بازپرداخت 15 ساله اعلام آمادگی می کنیم و همچنین از محل اعتبارات بنیاد مسکن استان از بانک مهر ایران نیز 100 میلیون ریال دیگر تسهیلات در اختیار اهالی(مالکان 14 مسکن بیانلو) قرار می گیرد.
وی بر رفع تصرف سریع مکان ساخت جدید مساکن روستای «بیانلو» تاکید کرد و گفت: به محض این رفع تصرف، نیروهای بنیاد مسکن کار تسطیح زمین را آغاز می کنند تا 14 مسکن جدید ساخته شود.
وی با بیان اینکه ایجاد مقاومت لازم برای مقابله با تلفات در حوادثی نظیر رانش زمین، زلزله و حفظ زمین های زراعی و طبیعی مهمترین هدف اجرای طرح مقاوم سازی مسکن روستایی است، افزود: مشارکت مردم روستاها در امر توجه به ساخت محکم و پایدار مساکن اصلی مهم است.
وی شمار واحدهای مسکونی روستایی استان را بیش از 258 هزار واحد اعلام کرد و ادامه داد: هم اکنون در ساخت مساکن 2 هزار و 700 روستای دارای سکنه آذربایجان غربی از مصالح کم دوام استفاده شده و مسایل فنی رعایت نشده است.

** احداث مساکن جدید در گرو اقدام عاجل قضایی
رییس اداره منابع طبیعی خوی نیز گفت: 1.2 هکتار از 1.6 هکتار زمینی که جهت انتقال مساکن جدید این اهالی در نظر گرفته شده است، در تصرف مردم روستا قرار دارد.
حمیدسخایی فر افزود: همکاری سریع نهاد قضایی جهت صدور حکم برای رفع تصرف ضروری است تا مسیر برای ساخت و سازها هموار شود.

** سستی کوهپیایه عامل رانش «بیانلو»
کارشناس زمین شناسی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به علل رانش زمین در روستای «بیانلو» اشاره کرد و گفت: رانش این روستا از سست بودن توده های زیرزمینی و زیرکوه و کوهپایه آن حکایت دارد.
محمد سبحانی با اشاره به اینکه رانش می‌تواند کوچک، بزرگ، کند یا تند باشد، ‌افزود: توفان، زمین‌لرزه‌، فوران آتشفشان، آتش‌سوزی و دخالت‌های انسان روند رانش زمین را تسریع می‌کند.
این مدرس دانشگاه با تاکید بر اینکه رانش زمین در ‌اغلب ‌نقاط ایران روی می‌دهد، اضافه کرد: در جریان این واقعه توده‌های سنگ‌، سطح زمین و گل و لای به علت وجود شیب حرکت می‌کند.
وی افزود: رانش زمین ممکن است حاصل استفاده غیراصولی از زمین در نقاط کوهستانی‌، دره‌ها و نواحلی ساحلی باشد؛ با بهره‌برداری اصولی از زمین‌، مطالعات کارشناسی و طراحی مناسب می‌توان از بروز بسیاری از موارد رانش زمین و حرکت گل و لای ممانعت به عمل آورد.
به گزارش ایرنا به نقل از دبیرحوادث غیرمترقبه خوی، رانش زمین در روستای بیانلو این شهرستان در 2 بهمن سال جاری اتفاق افتاد و بلافاصله یک تیم چهار نفری جهت ارزیابی اولیه به محل حادثه اعزام شد؛ اکنون علاوه بر جمعیت هلال احمر، سپاه پاسداران، بخشداری، عوامل انتظامی و بنیاد مسکن نیز در این روستا حضور دارند.
3072/8135
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.