مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی گفت: موقوفه مستقل قرآنی در آذربایجان غربی وجود ندارد.

به گزارش ایسنا منطقه ارذبایجان غربی حجت الاسلام ناصر جوانبخت با حضور در خبرگزاری ایسنا منطقه آذربایجان غربی با اشاره به وجود بیش از 36 هزار رقبه در استان یادآور شد: از این میزان 5 هزار رقبه غیرمتصرفه و در دست مردم بوده و 31 هزار مورد آن نیز در دست سازمان اوقاف است و متاسفانه از این میزان حتی یک موقوفه مستقل قرآنی نیز نداریم. 

حجت‌الاسلام‌ جوانبخت با بیان اینکه اکنون در استان بسیاری از مساجد، نیاز به تعویض قرآن دارند و مربیان و موسسات قرآنی نیز نیاز به حمایت دارند افزود: غفلت گذشتگان موجب عدم آشنایی واقفان درخصوص نحوه صحیح نیت وقف، موجب نبود موقوفه قرآنی در استان شده است.

وی با اشاره به اینکه اکنون طی سه سال اخیر بیش از 500 وقف جدید در استان انجام شده است و بیش از 6400 موقوفه در استان وجود دارد، گفت: طی 8 ماهه نخست سال جاری بیش از 6 میلیارد تومان اجرای نیات واقفین صورت گرفته که برای نیات مذهبی، عزاداری سیدالشهدا، عتبات عالیات و نیازمندان بوده است. 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی با بیان اینکه اکنون 9 میلیارد و نیم درآمد موقوفات و بقاع استان است خاطرنشان کرد: در حوزه اجرای نیات، از جمله موارد مهم موکب واقفان خیراندایش در مرز مهران بود که 12 روز اجرای نیت صورت گرفت و از موقوفه غیرمتصرفه فتح‌الله‌خان‌سرتیپ افشار ارومیه، موقوفات شهرستان خوی و تکاب بوده و نزدیک به 300 میلیون تومان در مرز مهران هزینه شد. 

وی با تاکید بر اینکه وقف مشارکتی در آذربایجان غربی نهادینه شود تاکید کرد: وقف‌های مشارکتی نیاز به همت مسئولین دارد و ماحصل وقف‌های مشارکتی مردم استان نیز از طریق سامانه 7 میلیون تومان بوده که این میزان برای ایجاد وقف قرآنی کافی نیست.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی ادامه داد: باید وقف مشارکتی به جد در استان راه‌اندازی شود و همچنین لازم است که وقف‌های مشارکت قرآنی نیز بیشتر باشند. 

وی با اشاره به فعالیت‌های حوزه عمرانی اظهار کرد: 25 هزار مترمربع فعالیت‌های عمرانی طی سال جاری در استان انجام شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی با بیان اینکه 22 هزار رقبه در استان فاقد سند مالکیت بودند که از این میزان بیش از 16 هزار رقبه دارای سند شدند اظهار کرد: طی سال جاری برای 3 هزار رقبه سند صادر شده است.

حجت‌الاسلام‌ جوانبخت با اشاره به برگزاری سوگواره یاس نبوی در استان خاطرنشان کرد: این سوگواره نیز در دهه دوم فاطمیه که به اعتقاد شیعه اعتبار بیشتری دارد، در امامزادگان قابل اجرای استان برگزار می‌شود که 12 روحانی مبلغ از محل درآمد امامزادگان از قم نیز به این سوگواره اعزام خواهند شد.

وی با بیان اینکه که امامزاده برگشاد و سیدمحمد سلماس، زیارتگاه حضرت عباس در میاندوآب، تکیه حضرت ابوالفضل چایپاه، امامزاده سیدبهلول و شیخ نوایی خوی و امامزاده غریب حسن و محمد ابراهیم در ارومیه مجری این سوگواره هستند  گفت: همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه(س) نیز همایش رهروان فاطمی مختص بانوان برگزار می‌شود که حتی‌الامکان سعی می‌شود سخنران و تمامی شرکت‌کنندگان از بانوان باشند.  

 


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.