حمزه بروجنی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در راستای اجرای طرح مراقبت الکترونیکی از زندانیان، امروز 10 نفر از زندانیان با پابند الکترونیکی از زندان آزاد شده اند.
وی بیان کرد: پیش از آذربایجان غربی، استان های تهران، کرمان و خراسان جنوبی این طرح را انجام داده اند و ما، چهارمین استان اجرا کننده این طرح در کشور هستیم.
وی اضافه کرد: قانون به قضات این اجازه را می دهد که به جای مجازات حبس به مراقبت الکترونیکی به وسیله پابند رای دهند.
وی ادامه داد: نظارت الکترونیکی نوعی کنترل متهمان و مجرمان است که در آن زندانی با استفاده از سامانه الکترونیکی هوشمند مانند دستبند یا پابند هشدار دهنده در یک محدوده مشخص و محدود کنترل می شود.
مدیرکل امور زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی آذربایجان غربی اظهار داشت: با اجرای این طرح فرد از زندان آزاد و در محدوده ای که قاضی رای می دهدریال محدود می شود.
وی اضافه کرد: با اجرای طرح مراقبت الکترونیکی زندانی در کنار خانواده خود است و از این طریق بسیاری از مشکلات خانواده زندانیان حل و فصل می شود.
بروجنی افزود: طبق ماده 62 در جرایم تعزیری درجه پنج تا هشت امکان استفاده از سامانه مراقبت الکترونیکی وجود دارد.
وی اظهار داشت: محکومان به حبس با رضایت خود زندانی و در محدوده مشخص سامانه الکترونیکی، تحت نظارت و مراقبت قرار می گیرند.
وی اضافه کرد: فردی که از این پابند استفاده می‌کند، به هیچ وجه مشخص نمی شود و می‌تواند زندگی عادی خود را در سطح جامعه داشته باشد.
وی بیان کرد: این دستگاه مانند «جی پی اس» عمل کرده و توسط سیستم مانیتورینگ کنترل می شود و در صورت هرگونه دستکاری قابل مشاهده است و به وی تذکر و هشدار داده می‌شود و اگر فرد به هشدارها بی‌اعتنا باشد، به قاضی دادگاه اعلام خواهد شد تا اقدامات لازم در این خصوص اتخاذ شود.
به گزارش ایرنا، حبس الکترونیکی و یا نظارت الکترونیکی به نوعی کنترل متهمان و مجرمان است که در آن متهم یا مجرم در یک محدوده مشخص و محدود در ارتباط با خانواده با استفاده از سامانه الکترونیکی هوشمند مانند دستبند یا پابند هوشمند الکترونیکی هشداردهنده کنترل می‌شوند.
نظارت الکترونیکی برای اولین بار در کشور ما در قانون مجازات اسلامی مصوب 92 مورد پیش بینی قرار گرفت، به موجب ماده 62 این قانون در جرائم تعزیری از درجه پنج تا درجه هشت، دادگاه می‌تواند در صورت وجود شرایط مقرر در تعویق مراقبتی، محکوم به حبس را بارضایت وی در محدوده مکانی مشخص تحت نظارت سامانه (سیستم)‌های الکترونیکی قرار دهد.
8137/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.