احمد بهرامی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پیش بینی می شود در اجرای این طرح بیش از 6 هزار راس دام سنگین این شهرستان علیه این بیماری مایه کوبی شوند.
وی اظهار داشت: واکسیناسیون گاو و گوساله علیه بیماری لمپی اسکین از ابتدای بهمن ماه جاری توسط چهار اکیپ دامپزشکی در روستاهای تکاب آغاز شده است و به مدت یک ماه ادامه خواهد داشت.
وی بیان کرد: لمپی اسکین یک بیماری نوپدید ویروسی مختص گاو و گوساله است که با علایم تب، تاول های پوستی، کم اشتهایی، ورم دست و پا و لنگش در دام ها بروز می کند.
بهرامی ادامه داد: کاهش تولید شیر، سقط جنین، ناباروری، آسیب های پوستی و میزان واگیری بالا و تلفات از مهمترین عوارض این بیماری است.
رییس شبکه دامپزشکی تکاب اضافه کرد: مهمترین و ارزان ترین راه پیشگیری از این بیماری واگیر دامی، واکسیناسیون و رعایت دقیق اصول بهداشتی و قرنطینه ای در واحدهای دامداری است.
بهرامی بیان کرد: دامداران باید برای حفظ سرمایه دامی خود همکاری لازم را با اکیپ های شبکه دامپزشکی داشته باشند و تمام دام های خود را بر علیه این بیماری در اسرع وقت مایه کوبی کنند.
رییس شبکه دامپزشکی تکاب گفت: عملیات مایه کوبی بر علیه بیماری لمپی اسکین قابل تمدید نبوده و پیش بینی می شود تا پایان این عملیات تمامی 6 هزار راس گاو و گوساله این شهرستان علیه این بیماری مایه کوبی شود.
به گزارش ایرنا، بیماری لمپی اسکین (LSD) یک بیماری مهم اقتصادی در گاو است که از نظر ایجاد خسارت با بیماری تب برفکی قابل مقایسه است؛ میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری تا 40 درصد هم گزارش شده است.
بیماری لمپی اسکین باعث آسیب شدید و دایمی‌ پوست، ضایعات در دهان و حلق و دستگاه تنفس دام و در نتیجه باعث لاغری شدید شده که می‌تواند برای ماه‌ها باقی بماند.
بیش از 36 هزار نفر از جمعیت 81 هزار نفری تکاب در روستاها ساکن هستند و از طریق کشاورزی و دامداری امرار معاش می کنند؛ در این شهرستان بیش از 300 هزار راس دام سبک و سنگین وجود دارد.
7514/6185/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.