جواد زاهدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پیش از انقلاب فضای آموزشی، فرهنگی و هنری ویژه کودکان و نوجوانان در آذربایجان غربی حدود 2 هزار و 400 مترمربع بود که این رقم 11 هزار و 421 هزار مترمربع رسیده و همچنان در حال گسترش است.
وی اضافه کرد: متوسط فضای فرهنگی موجود در هر یک از مراکز 23 گانه ثابت کانون پرورش فکری آذربایجان غربی، 520 مترمربع است.
وی با اشاره به تاسیس این کانون در سال 1343 در کشور و 1346 در آذربایجان غربی بیان کرد: تا پیش از انقلاب شکوهمند اسلامی، تنها پنج واحد این نهاد شامل 2 واحد در ارومیه و یک واحد در هرکدام از شهرستان های سلماس، ماکو و مهاباد احداث شده بود که در حال حاضر این تعداد به 23 واحد افزایش یافته و همه شهرستان های استان را شامل می شود.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان غربی ادامه داد: پیش از انقلاب اسلامی، فقط یک مرکز سیار این کانون در منطقه سیلوانای شهرستان ارومیه فعالیت می کرد که این رقم در حال حاضر به هشت مرکز شامل یک مرکز سیار شهری و هفت مرکز سیار روستایی رسیده است.
زاهدی گفت: این مراکز سیار نیز در شهرستان های ارومیه، تکاب و اشنویه به کودکان مناطق محروم خدمت رسانی می کنند.
وی از فعالیت چهار کتابخانه پستی در آذربایجان غربی خبر داد و افزود: در حالی این کتابخانه ها در شهرستان های ارومیه، بوکان، پیرانشهر و مهاباد فعالیت دارد که تا پیش از انقلاب شکوهمند اسلامی خدمتی به این عنوان ارائه نمی شد.
وی یکی از مهمترین اقدامات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان غربی را راه اندازی مرکز فراگیر در راستای ارائه خدمت به کودکان با نیازهای خاص عنوان کرد و ادامه داد: این مرکز طی سه سال گذشته در استان راه اندازی شده است و 70 عضو ثابت دارد.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان غربی اضافه کرد: این مراکز به کودکان با نیازهای خاص در کنار کودکان عادی آموزش می دهد که این امر در اجتماعی کردن آنان بسیار موثر است.
زاهدی راه اندازی مرکز کانون زبان ایران از سال 1370 را یکی دیگر از اقدامات آموزشی قابل توجه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دانست و بیان کرد: این مرکز بیش از 400 هزار فارغ التحصیل در رشته زبان دارد که رقمی قابل توجه به نظر می رسد.
وی گفت: وجود بانک کتاب 300 هزار جلدی در مراکز مختلف سطح استان، دریافت بیش از 100 مورد جایزه بین المللی از کشورهای مختلف اروپایی در رشته های هنری، راه اندازی انجمن های ادبی و هنری با موضوعات مختلف در راستای ارائه خدمات بهتر به کودکان و نوجوانان، ایجاد زمینه برای درآمدزایی به کودکان در رشته های مختلف نمایشی، نمایش عروسکی و اوریگامی و برگزاری جشنواره های ملی، استانی و بین المللی از جمله دیگر اقدامات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال های طولانی گذشته به شمار می رود.
به گزارش ایرنا، امسال چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی است که در این مدت، اقدامات ارزنده زیادی در بخش های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و هنری در نقاط مختلف کشور به ویژه مناطق محرومی نظیر آذربایجان غربی در راستای محرومیت زدایی انجام شده است.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از جمله مهمترین نهادهای فرهنگی است که به هزاران کودک و نوجوان، خدمات لازم را ارائه می دهد.
2093/7129
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.