ابراهیم شیرزاد روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عفونت گوش به 2 صورت عفونت گوش میانی و التهاب خارجی خود را نشان می دهد.
وی اظهار داشت: عفونت گوش در میان کودکان به مراتب بیش از بزرگسالان مشاهده می شود و کامل نبودن سیستم ایمنی کودکان یکی از دلایل اصلی ابتلا به بیماری عفونت گوش است.
وی بیان کرد: عوامل ویروسی، باکتریایی، باقی ماندن آب در گوش، استفاده زیاد از مواد شیمیایی، وجود زخم و ضایعات پوستی از عوامل ابتلا به بیماری عفونت گوش است.
وی اضافه کرد: عفونت گوش به صورت حاد و دوره ای می تواند به پرده گوش آسیب وارد کند و مشکلات شنوایی، گفتاری و مننژیت را به همراه آورد.
شیرزاد ادامه داد: درد از ناحیه گوش، خارش و ترشحات چرکی از اصلی ترین علائم این بیماری به شمار می رود.
وی افزود: مهمترین علت عفونت گوش سرماخوردگی، آلرژی های فصلی و استفاده از هندزفری ها به مدت طولانی است.
وی گفت: کودکان با توجه به سیستم ایمنی ضعیف و شناگران به دلیل باقی ماندن آب در گوش بیشترین گروه های خطر این نوع بیماری محسوب می شوند.
وی بیان کرد: تنها راه تشخیص عفونت گوش مراجعه به پزشک بوده و تشخیص نوع عفونت آن با استفاده از دستگاه کوچکی به نام اتوسکوپ میسسر است.
وی اضافه کرد: عفونت گوش خارجی نوعی التهاب در گوش خارجی است و به دلیل شایع بودن در میان شناگران، «گوش شناگران» خوانده می ‌شود.
شیرزاد گفت: علت اصلی این نوع التهاب دردناک، باقی ماندن آب در گوش و در نتیجه فراهم شدن محیط مناسب برای رشد باکتری ‌ها و قارچ‌ هاست.
وی بیان کرد: مهمترین علت بروز عفونت گوش میانی، اختلال در عملکرد «شیپور استاش»است.
متخصص گوش، حلق و بینی ادامه داد: «شیپور استاش» کانالی است که گوش میانی را به حلق متصل می ‌کند و کار اصلی این کانال متعادل کردن فشار هوا و مایعات است.
وی افزود: عوامل بسیاری باعث ایجاد اختلال در عملکرد «شیپور استاش» می ‌شود که سرماخوردگی، آنفلوآنزا و آلرژی می ‌تواند باعث تحریک و متورم شدن این کانال شود و در نتیجه عفونت گوش را به همراه داشته باشد.
وی اظهار داشت: کشیدن یا مالیدن گوش، بداخلاقی، نخوابیدن، ‌گریه ‌کردن، کشیدن لاله گوش و مشکل در بلع از علائم عفونت و درد گوش در نوزادان است.
وی اضافه کرد: عفونت گوش به صورت حاد و دوره‌ای می ‌تواند به پرده گوش آسیب برساند و مشکلات شنوایی، گفتاری و مننژیت را به‌ همراه داشته باشد و نباید مراجعه به پزشک، مصرف به موقع داروهای تجویز شده توسط او و انجام تست شنوایی را فراموش کرد.
وی ادامه داد: بهترین راه مقابله با بروز عفونت گوش پیشگیری از سرماخوردگی است و واکسیناسیون، دوری از استشمام دود سیگار و در کودکان تغذیه با شیر مادر و مرتب شستن دست‌ ها از دیگر موارد موثر در پیشگیری از انواع عفونت‌ ها به شمار می رود.
به گزارش ایرنا با آغاز فصل سرما بیماری های مربوط به این فصل از جمله سرماخوردگی، آنفلوانزا و عفونت های بخش های مختلف بدن شیوع می یابد.
8137/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.