فاروق سخنور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: رهاسازی آب این سد از هفته جاری آغاز شده است و هم اکنون آب از طریق رودخانه مهاباد و زهکش های روستای «گرده گروی» وارد تالاب می شود.
وی یادآور شد: تامین حق آبه تالاب ها از منابع آبی که از مصوبات شورای حفاظت از منابع آب این شهرستان است، می تواند نقش مهمی در احیای تالاب ها و حفظ محیط زیست داشته باشد.
سخنور اضافه کرد: تالاب قوپی باباعلی با مساحت 500 هکتار در 30 کیلومتری شهر مهاباد قرار دارد که به دلیل خشکسالی های اخیر در فصل تابستان خشک می شود.
وی افزود: این تالاب با ویژگی های طبیعی و پرندگان خاص خود یکی از بهترین زیستگاه های پرندگان آبزی و کنارآبزی و از تالاب های مهم این منطقه محسوب می شود که در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است.
سخنور گفت: تالاب قوپی باباعلی دارای دیپلم افتخار از یونسکو است و پرندگانی نظیر اردک سرسبز، حنایی، آنقوت، انواع غاز وحشی و تنجه در آن زیست می کند.
وی یادآور شد: وجود تالاب های کانی برازان، قوپی باباعلی، حسن خان، گروس، داشخانه و قره قشلاق، مهاباد را به یکی از زیستگاه های اصلی پرندگان در آذربایجان غربی تبدیل کرده است.
رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: تالاب های این شهرستان به دلیل امنیت و شرایطی مناسبی که برای پرندگان به وجود آمده استراحتگاه بسیار مناسبی برای انواع پرندگان مهاجری است که همه ساله در مسیر پرواز خود وارد آنها می شوند.
به گزارش ایرنا، طبق آخرین بررسی ها‎ بیش از 150 گونه پرنده آبزی و کنارآبزی در تالاب های مهاباد شناسایی شده اند.
امسال 28 میلیون متر مکعب از آب ذخیره شده در پشت دریاچه سد مهاباد نیز براساس مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه و با هدف احیای آن به سمت این دریاچه رهسازی شد.
سد مهاباد دارای 197 میلیون مترمکعب ظرفیت اسمی و 172 میلیون مترمکعب ظرفیت مفید است که علاوه بر تامین آب شرب شهر، بیش از 12 هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می دهد.
3020/6185/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.