مهناز سنایی فر روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: افراد شرکت کننده در این طرح، جهت اندازه گیری فشار خون و BMI (اندازه گیری توده بدنی) در بیمارستان های امام خمینی(ره)، قمربنی هاشم و شهید آیت الله مدنی خوی مستقر شده و فشار خون و BMI مراجعه کنندگان بالای 30 سال اندازه گیری شد.
رییس دفتر پرستاری دانشکده علوم پزشکی و خدمات درمانی خوی ضمن برشمردن اهداف این طرح گفت: فشار خون در زندگی انسانها از اهمیت خاصی برخوردار است زیرا 50 درصد علت مرگ و میرها فشارخون بالا می باشد.
وی در ادامه افزود: فشار خون بالا به طور معمول علائمی ایجاد نمی کند و به همین دلیل به فشار خون بالا، قاتل خاموش نیز می گویند.
وی اضافه کرد: تنها در برخی موارد فشار خون بالا با علائمی چون سردرد در ناحیه پس سر، تاری دید، سرگیجه، تپش قلب، تنگی نفس شبانه و یا هنگام فعالیت، خستگی زودرس و درد قفسه سینه همراه می باشد.
وی در ادامه ضمن بیان اینکه باید مردم را در زمینه اهمیت فشار خون حساس کنیم، گفت: ایجاد فشار خون علت های متفاوتی از جمله ارث، سن، چاقی، فعالیت بدنی کم، مصرف الکل، مصرف زیاد نمک، مصرف بعضی از داروها از جمله داروهای ضدبارداری، استرس و فشار عصبی دارد.
سنایی فر با تاکید بر اهمیت اصلاح روش زندگی در پیشگیری از ابتلاء به فشار خون گفت: ارتقای فعالیتهای فیزیکی، محدود کردن مصرف غذاهای با چربی، نمک و شکر بالا، مهمترین راهکار در پیشگیری از این عارضه است .
رییس دفتر پرستاری دانشکده پزشکی خوی ادامه داد: فشار خون بالا نشان می دهد که خون با نیروی قوی تری پمپ می شود که این موضوع می تواند باعث مشکلات جدی، از جمله آسیب به قلب و ارگانهای دیگر می شود.
وی گفت: در طول سال در مراکز بهداشتی شهری و روستایی همکاران ما آمادگی دارند که افراد با سن بالای 30 سال را معاینه کرده و فشار خونشان را کنترل نمایند و در صورت لزوم افراد واجد شرایط را به متخصصین مربوطه ارجاع نمایند.
به گزارش ایرنا، در حال حاضر، وزارت بهداشت سیاست های پیشگیرانه برای بیماری ها را در اولویت قرار داده است.
8135/7129
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.