به گزارش ایرنا در بیشتر شهرهای آذربایجان غربی به مناسب سازی پیاده روها، فضاهای شهری و حمل و نقل عمومی جهت سهولت در تردد دهها هزار معلول استان کم توجهی شده و این موضوع زندگی آنان را با مشکلات عدیده مواجه کرده است؛ اگرچه برخی از اقدامات مثبت مدیریت شهری در ارومیه نیز در این زمینه قابل چشم پوشی نیست.
بهزیستی هم به عنوان نهاد متولی و حمایت کننده از این قشر در این مسیر به مشارکت سایر ارگان ها و سازمان های مردم نهاد نیازمند است تا بستر لازم برای بهره مندی آنان از حقوق شهروندی مورد نظر رییس جمهوری را فراهم کند.
مناسب سازی اماکن و چگونگی این مسئله در ادارات طبق تبصره 3 ماده دوم قانون حمایت از معلولان مورد تاکید قرار گرفته اما مناسب سازی محیطی که سالها مورد بی توجهی قرار گرفته است به طور طبیعی به چندین سال پیگیری و جدیت مسوولان و مطالبه نیاز دارد.
یک معلول جسمی حرکتی نیز معقتد است که صدای معلولان باید به گوش مسوولان برسد و شکل گیری سازمان های مردم نهاد حمایتی از این قشر می تواند در طرح نیازهای آنان تاثیرگذار باشد.
معاون توانبخشی بهزیستی آذربایجان غربی هم اشتغال و دسترسی نداشتن به اماکن و امکانات عمومی شهری را از مهمترین مشکلات معلولان استان می داند.
ایرج عبدالله پور با بیان اینکه بیش از 34 هزار معلول تحت پوشش حمایتی بهزیستی استان قرار دارند، افزود: بیش از 20 هزار و 650 نفر از این تعداد معلول جسمی و حرکتی و 13 هزار و 410 معلول ذهنی هستند.
وی به برخی از خدمات حمایتی بهزیستی برای کاهش تردد معلولان در سطح شهر اشاره کرد و گفت: ویزیت در منزل، مراقبت و نگهداری در منزل، پرداخت هزینه ایاب و ذهاب، تامین تجهیزات و وسایل کمک توانبخشی، بهداشتی و اعضای مصنوعی و مناسب سازی خودرو و منزل معلولان از جمله این خدمات به شمار می رود.
وی به سایر خدمات حمایتی بهزیستی از معلولان هم اشاره کرد و ادامه داد: کمک به کاشت حلزون، پرداخت کمک هزینه تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان، توانمندسازی ضایعه نخاعی، پرداخت کمک هزینه های موردی و درمانی و هنردرمانی از جمله آنهاست.
معاون اشتغال و مشارکت های مردمی بهزیستی آذربایجان غربی هم توجه به مناسب سازی محیط برای معلولان را مورد تاکید قرار داد و گفت: 56 واحد مسکن مددجویی با اولویت معلولان در استان احداث و از ابتدای امسال به مددجویان تحویل شده است.
سیامک نبی زاده بیان کرد: خانواده های دارای 2 معلول و بیشتر، خانواده های بدون مسکن و مددجویانی که مسکن نامناسبی دارند از این مساکن مددجویی بهره مند شدند.
وی با تاکید بر اینکه امسال نیز 48 واحد مسکن مددجویی دیگر در اختیار مددجویان قرار می گیرد، بیان کرد: نیمی از این تعداد در منطقه آزاد ماکو و به اهتمام این سازمان احداث شده است.
نبی زاده اذعان کرد: دولت و سازمان بهزیستی اهتمام ویژه ای برای خانه دار شدن جامعه هدف و معلولان دارد و با برنامه ریزی انجام شده همه معلولان واجد شرایط در استان صاحب خانه خواهند شد.
به گزارش ایرنا، بیش از 63 هزار خانوار با جمعیت بیش از 280 هزار نفری در آذربایجان غربی تحت پوشش بهزیستی هستند که بخش مهمی از این افراد را معلولان تشکیل می دهند؛ بیش از 2 هزار نفر از این معلولان با درجه های مختلف معلولیت به دنبال یافتن شغل و امرار معاش هستند.
3072/9918
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.