به گزارش ایرنا جعفر صادق اسکندری روز سه شنبه در همایش تجلیل از صادرکنندگان نمونه آذربایجان غربی اظهار داشت: انواع محصول فلزی و صنایع غذایی جز محصولات صادراتی از آذربایجان غربی به کشورهای عراق، ترکیه، آذربایجان، گرجستان، افغانستان است.
وی بیان کرد: هدف گذاری ما برای سال جاری صادرات یک میلیارد و 200 میلیون دلاری انواع محصولات بوده که این رقم تا پایان سال جاری تحقق می یابد.
معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران نیز گفت: تنها راه حل نجات کشور از مشکلات پیش روی اقتصادی تولید مبتنی بر صادرات و رسیدن به خودکفایی اقتصادی است.
وحید مرندی مقدم با اشاره به اینکه تولید مبتنی برصادرات نیازمند رعایت استاندارهای لازم است افزود: بالا بردن کیفیت کالاهای تولیدی برای توسعه صاردات بسیار مهم است و باید در ابتدا استانداردها به درستی در جامعه شناخته شوند و سپس گسترش تولیدات بر اساس همین استانداردها صورت گیرد.
وی بیان کرد: تاکید شعار اقتصاد مقاومتی رعایت استانداردها در تولیدات است و تمام دستگاه های اجرایی موظف هستند تا فعالیت های خود را بر اساس استاندارد ملی اجرا کنند و باید تمام فعالیت ها بر اساس استانداردها تدوین و سپس وارد بخش عملی و اجرایی شود.
وی با اشاره به اینکه گره خوردن اقتصاد کشور به نفت باعث شده تا از این طریق تحت فشار قرار گیریم، افزود: اگر از اول انقلاب تولید و صادرات به نحو احسن و با برنامه صورت می گرفت امروز هم کالای مورد نیاز داخلی تامین می شد و هم وابستگی به نفت وجود نداشت.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی هم با اشاره به اینکه این استان یک ششم پایانه های کشور را در اختیار دارد، گفت: با راه اندازی پایانه خوی قابلیت و ویژگی های این استان افزایش می یابد و باید از این فرصت در راستای توسعه فعالیت های اقتصادی استفاده کرد.
رضا حسینی ادامه داد: برای بالا بردس سطح درآمد منطقه هاب تجاری سازی را در آذربایجان غربی شروع کردیم که در این بین صادرات نهاده های دامی و واردات دام زنده یکی از ظرفیت هایی مرزی بودن این استان است.
وی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی رتبه سوم کشوری را در بخش سرمایه گذاری خارجی کسب کرده است، بیان کرد: کشورهای عراق، ترکیه، چین، آلمان و هند به عنوان کشورهای مقصد برای افزایش مراودات با آذربایجان غربی انتخاب شدند تا بتوان این استان را به قطب تامین کالا و خدمات در کشور تبدیل کرد.
وی با اشاره به اینکه استانی کردن مدیریت اجرایی کشور راه کار حل مشکلات اقتصادی در مناطق مختلف کشور است، اضافه کرد: باید رسیدگی به مشکلات اقتصادی به صورت استانی باشد و در این صورت می تواند مشکلات فعالان اقتصادی و صادرات و واردات را با ارتقای فضای کسب و کارحل و فصل کرد.
به گزارش ایرنا تجلیل از 11 واحد نمونه کیفی استاندار و 27 صادرکننده نمونه از دیگر برنامه های این همایش بود.
آذربایجان غربی از نظر صنعتی یکی از استان های کم برخوردار کشور به شمار می رود اما با اجرای قانون خروج از رکود تدوینی دولت تدبیر و امید، اقدامات خوبی در راستای بازگشت واحدهای تولیدی و صنعتی این استان به مدار تولید آغاز شده است.
در حال حاضر 25 شهرک و ناحیه صنعتی از 35 مورد مصوب آذربایجان غربی فعال بوده که یکهزار و 276 واحد صنعتی را در خود جای داده است و 20 درصد از این واحدهای تولیدی با ظرفیت پایین فعالیت می کند.
آذربایجان غربی دارای 967 کیلومتر مرز مشترک با سه کشور عراق، ترکیه و آذربایجان است.
9918/ 3020
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.